Sug efter samvaro – här är Årets julklapp
Ekonomi (TT)
Efter asocialt vildmarksliv och nedklätt soffhäng vill vi uppleva kulturlivets tiljor och sportarenornas stämning, se folk och klä oss fina. Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten – går i den sociala upplevelsens, och post-pandemins tecken.
Från stormkök pandemiåret 2020 till evenemangsbiljetter 2021. Årets julklapp ska spegla den tid vi lever i, enligt kriterierna för utnämningen som Handelns utredningsinstitut (HUI) ligger bakom. Och när coronarestriktionerna lättats, har vi ett uppdämt sug efter sociala upplevelser och av att möta världen i verkligheten.
– Det har blivit så tydligt under den här perioden att något vi verkligen saknat under corona har varit att kunna uppleva saker tillsammans med andra. Därför vill vi lyfta upp evenemangsbiljetten: den gäller ju både kultur, konserter, teater och sportevenemang. Vi ser att det finns ett uppdämt behov av det här – dels att efterfrågan är väldigt stor, det säljs slut på biljetter och slås publikrekord. Och det möts av ett kraftigt ökat utbud, säger Emma Hernell, vd för HUI.
Samtidigt ökar smittan i Europa, och återinförda restriktioner kan bli aktuella även i Sverige om läget kräver det.
– Vi passar på att roa oss medan det fortfarande är möjligt, det kan finnas en sådan effekt. Vi får samtidigt följa noga vad myndigheterna har för rekommendationer framåt, säger Emma Hernell.
Långsiktig trend
Det är inte första gången som en upplevelse utses till Årets julklapp av Handelns utredningsinstitut (HUI). Förra gången det hände, 2008, var nyheten att kunna köpa en paketerad upplevelse med den egna upplevelsen i fokus. I år ligger fokus på det vi inte kunnat göra under pandemin: att göra saker tillsammans.
Intresset för att konsumera upplevelser handlar dock inte enbart om en kortsiktig effekt av pandemin, enligt Emma Hernell.
– Det har varit särskilt spännande att följa hur konsumtionsmönster ändras just nu. Men tittar man lite längre bakåt ser ser man att vi lägger en allt större andel av vår disponibla inkomst på kultur och rekreation. Vi ser att människor värderar det allt högre. Det är både en kortsiktig coronaeffekt, men även en långsiktig trend som är jättespännande.
Ger ringar på vattnet
Pandemin har inneburit att delar av detaljhandeln som mode- och skönhetshandeln gått på knäna, liksom delar av tjänstesektorn som haft det tufft. Ett uppsving för konsumtionen av kultur, sport och rekreation fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, enligt HUI. Till exempel modehandeln ser nu en återhämtning, när vi återigen vill klä oss fina.
– När vi går på evenemang skapar det mycket konsumtion runt omkring: man kanske vill ha något snyggt på sig, man kanske behöver gå till frissan, man kanske dröjer sig kvar efter jobbet och strosar i butiker och handlar saker, konstaterar Emma Hernell.
Däremot kommer en del av de shoppingvanor som vi etablerat under pandemin, som vanan att e-handla mode, att finnas kvar, tror hon.
Det är för 34:e året i rad som HUI utser Årets julklapp. Kriterierna är att den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ett nyväckt intresse, samt sälja stort eller ha ett stort försäljningsvärde. Minst ett av tre kriterier måste uppfyllas för att hålla måttet.
Katri Artta Svarfvar/TT
Fakta
1988 Bakmaskin
1989 Videokamera
1990 Wokpanna
1991 Cd-spelare
1992 Tv-spel
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefon
1995 Cd-skiva
1996 Internetpaket
1997 Elektroniskt husdjur
1998 Datorspel
1999 Bok
2000 Dvd-spelare
2001 Verktyg
2002 Kokbok
2003 Mössa
2004 Platt-tv
2005 Pokerset
2006 Ljudbok
2007 GPS-mottagare
2008 En upplevelse
2009 Spikmatta
2010 Surfplatta
2011 Färdigpackad matkasse
2012 Hörlurar
2013 Råsaftcentrifug
2014 Träningsarmband
2015 Robotdammsugare
2016 VR-glasögon
2017 Elcykel
2018 Återvunnet plagg
2019 Mobillåda
2020 Stormköket
2021 Evenemangsbiljetten
Källa: HUI Research