FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Ny virusvariant – ny oro för SAS

Ett SAS-plan på Malmö Airport. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

Den ekonomiska förlusten minskade avsevärt för SAS det senaste kvartalet. Nya orosmoln har dock dykt upp i form av den nya virusvarianten omikron.

Anko van der Werff kunde under tisdagen presentera sitt första bokslut som vd för SAS efter att ha klivit på posten i juli.

För kvartal 4 blev det visserligen en fortsatt förlust, 945 miljoner kronor, men inte i närheten av de 3,2 miljarder kronor samma period under pandemiåret 2020.

Dessutom ökade bolagets omsättning markant, från drygt tre miljarder kronor till 5,7 miljarder.

– Tittar du på rapporten så finns det en hel del hyfsade delar i den. Vi har nu bland annat haft ett positivt operativt kassaflöde under två efterföljande kvartal, säger han till TT.

Förnyade reserestriktioner

Bokslutet redovisas samtidigt som en hel värld följer utvecklingen kring den nya virusvarianten omikron. Förnyade reserestriktioner har blivit konsekvensen, bland annat mot de afrikanska länder där den först upptäcktes.

– Nedstängningarna av till exempel Sydafrika påverkar inte oss för det är inte en kärnmarknad för SAS men vi måste vara på tårna och försöka på daglig basis att vara beredda på justeringar, säger van der Werff.

Bolaget har precis som många andra aktörer fört en intensiv marknadskampanj i samband med Black Week som enligt SAS vd varit framgångsrik. I vilken omfattning SAS kommer att påverkas den närmaste tiden av den nya virusvarianten är dock för tidigt att säga enligt honom.

– Vi avvaktar mer information men osäkerheten kommer naturligtvis inte hjälpa till, säger han.

Tuff konkurrens

Utmaningarna består dock inte bara av pandemikonsekvenser utan en allt tuffare konkurrens, både från lågprisbolag och mera traditionella flygbolag. Från Arlanda har nu exempelvis Finnair etablerat direktlinjer till Nordamerika, några av de mest lukrativa rutterna för SAS. Anko van der Werff lyfter också den ökade konkurrensen i rapporten.

– När det är inte är restriktioner på plats kan du se att det finns en efterfrågan på marknaden men det finns en bred konkurrens. Samtidigt såg vi under det senaste kvartalet att affärsresenärerna kom tillbaka och det har alltid varit SAS styrka att kunna locka affärsresenärer.

TT: När bedömer du att flyget är tillbaka till samma nivå som före pandemin?

– Vi räknar med att nå samma passagerarsiffror igen under 2024, säger han.

På Stockholmsbörsen steg aktien svagt till en början men framemot stängning låg den på över fem procent minus. De tre senaste månaderna har aktien rasat en bit över 30 procent.