ELEKTRIFIERINGEN

Leveransstörningar försenar elbilar

Antalet nyregistreringar av personbilar minskade i november. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ekonomi (TT)

Nybilsköpare kan få vänta länge på leveransen.

– Det är en kritisk situation för biltillverkarna, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Bil Swedens månadssiffror visar på ett rejält tapp i nybilsregistreringen under november, 21 procent lägre än under samma månad i fjol. Det är bristen på halvledare och leveransstörningar som ställer till det, enligt Bil Sweden.

– I normala fall brukar väntetiden på en ny bil vara tre månader, men nu kan den vara mellan sex och nio månader, säger Mattias Bergman.

Visst, det kan finnas lagerbilar hos bilhandlarna, och vissa modeller är prioriterade av biltillverkarna att få fram. Men för många bilar blir väntan lång, och det finns också risk att väntetiderna försenar övergången till fossilfria bilar.

Väljer annan modell

De laddbara bilarna stod i november för 54 procent av nyregistreringarna. 26 procent av de totala registreringarna under november var elbilar. Frågan är dock hur mycket de långa leveranstiderna påverkar den som funderar på en sprillans ny elbil.

– Kunder som riktar in sig på den senaste tekniken är ofta trogna, de löser detta med väntetiden. Men det finns många som kanske väljer en annan bilmodell.

Leveransproblemen och halvledarbristen efter coronapandemin kommer mycket olyckligt för bilföretagen, konstaterar han.

– Industrin har jobbat i många år för att ta fram elbilar för omställningen. Nu lanserar fordonstillverkarna sin första eller andra elbil. Det är i en kritisk situation för biltillverkarna. Det är olyckligt, både för klimatet och för bilköparna.

Han förklarar att så gott som alla biltillverkare har drabbats av störningarna, men kanske har de koreanska bilföretagen det lite lättare med halvledarförsörjningen. Halvledarchipsen tillverkas i Korea, och flera av biltillverkarna var tidigt ut med eldrift.

– De ligger i en annan fas, säger Mattias Bergman.

Biltillverkarna prioriterar modellerna

Men visst får biltillverkarna kämpa för att hantera läget. Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group, berättar till exempel att de prioriterar tillverkningen utifrån hur efterfrågan ser ut i olika länder.

I Sverige är det hög efterfrågan på deras elmodeller, och det gör att Volkswagen försöker få fram sina elbilar till svenska kunder så fort det bara går. I andra länder är det inte lika stort tryck på just elbilarna, så där prioriteras andra modeller i stället.

– Väntan är någonstans runt tre månader på våra ID3 och ID4, säger Marcus Thomasfolk.

Den som däremot vill ha en ny Golf här i Sverige får bereda sig på att vänta.

– Det kan bli till sommaren 2022, säger Marcus Thomasfolk.

Fakta

Totalt registrerades 21 000 bilar under november, att jämföra med 26 600 under samma månad i fjol.

I november i år registrerades 5 500 bensinbilar, mot 9 000 under samma månad i fjol. Dieselbilarna var 2 600 i år, mot 4 600 i november förra året. 5 500 elbilar registrerades i november i år, mot 2 700 i fjol.

Laddhybriderna var 6 000, mot 7 600 förra året. Elhybriderna var 1 300, mot 2 400 i fjol.

Drygt 100 etanolbilar registrerades i november, i fjol var siffran noll. Gasbilarna blev i år drygt 50 fler under november, mot 230 under samma tid förra året.

Källa: Bil Sweden