CORONARESTRIKTIONERNA

Företagen om nya restriktionerna: ”Sitter med gråten i halsen”

Statsminister Magdalena Andersson (S) och krögaren Niklas Hellstrand. Bild: Marko Säävälä/TT, Jocke Frisk

Beskedet kom utan förvarning eller krisplan. Företagen i besöksnäringen är förtvivlade över de nya restriktionerna. ”Återigen måste vi börja säga upp personal”, säger krögaren Niklas Hellstrand till TN.

Serveringsställen ska stänga senast klockan 23 och sällskap får inte vara fler än åtta personer på restaurangerna. Det är ett par av de nya restriktioner som införs från och med onsdag, meddelade statsminister Magdalena Andersson vid en pressträff på onsdagen. Beskedet skapar oro och frustration i besöksnäringen.

Niklas Hellstrand som driver restaurangen Gillet 6 i Sala tycker att det är dåligt att komma med nya restriktioner utan att samtidigt komma med stöd till de företag som drabbas.

– Det är redan tufft som det är. Våra budgetar går inte ihop. Januari och februari är förlustmånader. De utlovade stöden har inte kommit på plats än.

Gillet 6 är ett av de många företag som var nystartade när coronakrisen bröt ut och som därför inte har kunnat söka företagsstöd under pandemiåren.

– Företag som startade kort före att pandemin bröt ut är lämnade åt sitt öde – anställda såväl som företagare. Regeringen säger att den ska kolla på detta och se om det går att göra något åt det men det har inte hänt någonting. Det går för långsamt, säger Niklas Hellstrand.

När det gäller korttidspermitteringen är det samma läge nu som förra året, konstaterar han. Företagare som vill använda sig av det måste ligga ute med stora pengar och hoppas att Tillväxtverket börjar jobba snabbare. Men det gör myndigheten inte, enligt Niklas Hellstrand.

– Vi borde inte behöva gå igenom det här igen. Nu handlar det bara om dålig planering från regeringens sida. De säger att stöden ska vara plats men det är de inte. De säger att de ska hitta nya former av stöd men det gör de inte. Det gör att vi återigen måste börja säga upp personal.

Otrygga anställningar

Alla som blev anställda kort före pandemin har otrygga anställningar eftersom korttidsstödet inte fungerar för dem.

– Det är väldigt dåligt skött från början och nu kommer det en smäll till. Det är för många snabba lösningar och för kort om tid – vi hinner inte planera. Nu måste vi lägga om vår personal inför helgen till exempel.

Den psykologiska effekten om vuxna ska begränsa sina kontakter inomhus blir troligen att folk inte går ut alls, för så var det förra gången öppettiderna begränsades, förklarar Niklas Hellstrand. Med de nya restriktionerna räknar han med att lunchserveringen minskar igen med 70 procent, liksom restaurangens á la carte-serveringen kvällstid. Nattklubbserveringen efter kl 23.00 försvinner helt.

– Samtidigt får vi inte en krona i ersättning. Eftersom vi inte kan söka några stöd är det bara att börja kolla på att säga upp personal. Med tanke på att regeringen har varit medveten om det här vore det mer ärligt att säga att det inte finns något sätt att rädda företag som startade strax före pandemin.

Satte sitt bolag i konkurs

Magnus Nystrand drev en Pinchosrestaurang i Linköping men gav upp redan i december 2020, då han medvetet satte bolaget i konkurs. Efter att ha lyssnat på måndagens pressträff där regeringen meddelade nya restriktioner menar han att det var ytterligare ett kvitto på att hans beslut var rätt.

– Då var känslan att ingen kommer att hjälpa oss och att vi inte skulle se ett slut inom kort. Nu med facit i hand handlade jag rätt. Vi slutade i tid, kan man säga, säger han.

Jeanette Bohman som driver Skivarps Gästgivaregård och Swedish Wine Center, konstaterar också att regeringen kom med ytterligare restriktioner utan ett ord om några stödåtgärder.

– Alla restriktioner är i allra högsta grad en symbol och i detta fall säger man att ”gå inte på restaurang”. Vi känner igen det från förra året då öppettiderna begränsades och allt bara dog ut då alla var hemma. Förtvivlan är stor nu bland många av oss nu, säger hon.

Hon förmodar att det kommer senare stödåtgärder men att de som det tidigare har sagts inte gäller företag som startats de senaste två åren.

– Hur ska vi reda detta nu? Hur gör vi med personal då vi måste kraftigt dra ner på personal? Sitter här med gråten i halsen och tårarna rinner. HUR ska vi orka detta igen?

”Påverkats otroligt mycket”

Bingwang Huang som driver Panda Sushi konstaterar att restaurangen med de nya restriktionerna kan förvänta sig ännu färre kunder under en redan relativt lugn period.

− Restriktionerna påverkar främst lunchen då fler kommer att arbeta hemifrån, men även kvällarna, säger Bingwang Huang.

– Hela restaurangbranschen har påverkats otroligt mycket av pandemin och tankarna går runt hur länge man kan hålla på så här.

Hur ser ni på stödet ni fått från politiken?

– Stödet har varit relativt dåligt till alla sektorer. Besöksnäringen, med turister som en stor del av sin inkomst, klarar sig inte, och det inkluderar oss.

”Förbannad”

Jonas Siljhammar, som är vd för branschorganisationen Visita, har förståelse för att regeringen och myndigheterna vill sätta in åtgärder för att minska smittspridningen.

− Men jag är uppriktigt bedrövad och förbannad på att man återigen ger sig in i att begränsa öppettider. Jag trodde att vi hade kommit förbi detta, säger han och fortsätter:

− Jag har inte kunnat få några vettiga argument. Folkhälsomyndigheten eller regeringen får gärna förklara vad det är som gör att det skulle vara en specifik smittspridning just 23.00.

Det finns redan restriktioner kring sittande sällskap och avstånd mellan sällskap. Från och med onsdag gäller dessutom max åtta personer per sällskap.

− Då förstår jag inte vad öppettiderna har med detta och göra, men det får en enorm inverkan på företagens verksamhet.

Företagen i besöksnäringen har varit hårt drabbade i pandemin, men de senaste månaderna har inneburit en viss återhämtning. Måndagens besked från regeringen kommer dock att innebära en stor påverkan på företagen och på jobben, menar Jonas Siljhammar.

− Många är skuldsatta sedan länge. Att få sådana här besked med väldigt kort varsel får givetvis en stor inverkan. Jag är rädd för att vi tyvärr får se varsel igen.

Har ni haft någon möjlighet till dialog med regeringen eller Folkhälsomyndigheten inför att det skulle komma nya restriktioner?

− Nej, vi ställdes mer inför faktum. Vi hade önskat mer dialog, men där är vi inte just nu, säger Jonas Siljhammar.

Nu är Visitas medlemmar oroliga för hur stödet kommer att se ut framöver. Omställningsstödet ska förvisso gälla för december och januari, men än så länge finns inga besked om vilka nivåer som ska gälla, konstaterar han. Framför allt finns en oro kring takbeloppet.

− Många har redan slagit i taket och varit nedstängda länge. Som läget är nu har de inget stöd att erhålla, men jag förutsätter att man ser över vilka nivåer som ska gälla.

Men ska inte också era medlemmar ta ansvar för att hålla nere smittspridningen?

− Absolut. Och det tycker jag att våra medlemmar har gjort genom hela pandemin. De har noga följt råd och riktlinjer och med kort varsel ställt om. Just därför är jag oerhört besviken på att man nu inskränker öppettiderna igen.

Jonas Siljhammar instämmer med statsministern om att vaccination är det viktigaste för att dämpa pandemin.

− Men att då inte nyttja verktyget vaccinationsbevis är jag oerhört oförstående till. Det hade fått folk att vaccinera sig ytterligare. Får vi inte upp vaccinationsgraden, så blir vi aldrig av med det här.

Vad blir ditt nästa steg?

− Jag har kontaktat näringsministern för att diskutera hur de ser på stödåtgärder och jag tänker ha kontakt med Finansdepartementet i samma ärende. Jag hoppas att det blir en intensiv dialog med regeringen i närtid, säger Jonas Siljhammar.