FLYGBRANSCHENS FRAMTID
Hård kritik efter Brommabeskedet
Regeringens besked om att utreda en nedläggning av Bromma möts av kritik. Bland annat anser Stockholms Handelskammare att kapaciteten på Arlanda måste byggas ut.
Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, konstaterar i ett pressmeddelande att det var oväntat att regeringen nu tänker lägga ned flygplatsen ”helt utan dialog”.
– Bromma är hela Sveriges flygplats och används idag av ambulansflyg och många företag har sin försörjning direkt av flygplatsen. Det är viktigt att regeringens särskilda utredare verkligen arbetar för att företag och arbetstillfällen kan säkras.
Regeringen menar att flygtrafiken ska flyttas över till Arlanda, men klimatminister Per Bolund (MP) sade på presskonferensen under onsdagen att det inte blir tal om någon ny startbana.
Stockholms Handelskammare skriver i ett pressmeddelande att Arlandas kapacitet först måste stärkas väsentligt innan Bromma läggs ned.
– Vi välkomnar investeringar på Arlanda men som läget är nu saknar Arlanda kapacitet att svälja Brommas trafik. Om man på allvar avser gå vidare med det här beskedet måste kraftfulla investeringar i Arlanda ske direkt. Givet Arlandas begränsningar riskerar en situation i närtid när vi saknar kapacitet för flyget. Det vore katastrofalt för Sverige, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms Handelskammare, i en kommentar.
Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor på Svenskt Näringsliv, håller med om att kapaciteten måste stärkas på Arlanda.
– Flyget har liksom alla persontransporter drabbats oerhört hårt av pandemin men resandet kommer att öka när smittläget tillåter. Att ta ett avvecklingsbeslut om Bromma, mitt uppe i krisen, vore en olycklig tidpunkt, säger han i en kommentar.
Stockholms Handelskammare: Kraftfulla investeringar i Arlanda måste ske direkt