KRIGET I UKRAINA
Så slår kriget mot svenska företag – ”Kommer att påverka oss alla”
Svenska företag förbereder sig för kaos efter att Ryssland invaderat Ukraina. TN har talat med företagare och branschföreträdare om kriget och sanktionerna. ”Det känns som en klump i magen”, säger Marie Svensson på industriföretaget Tjeders till TN.
Osäkerheten är stor om vilka konsekvenser Ukrainakriget får för svenska företag, visar en rundringning. Många företag har startat krisgrupper för att förstå hur affärerna kan komma att påverkas. Det handlar bland annat om situationer där underleverantörer finns i Ukraina eller om varor som beläggs med sanktioner.
För Marie Svensson på industriföretaget Tjeders kom kriget väldigt nära när hon fick ett mejl från en underleverantör av transformatorer, som har viss tillverkning i Ukraina.
Tjeders har länge väntat på leveransen, som har fördröjts på grund materialbristen under pandemin. Efter många månader av väntan var allt till slut klart och lasten skulle skickas.
Då gick Ryssland in i Ukraina.
– Konsekvensen har blivit att gränserna stängts och fabriken i Ukraina bara går på halvfart för att de har varit tvungna att sätta sina nära och kära i säkerhet utanför krigszonen. Det känns som en klump i magen, säger Marie Svensson.
Dessutom stoppas leveransen av transformatorer, vilket förstås också drabbar Tjeders. Samtidigt kan Marie Svensson inte låta bli att tänka på det hemska som händer i Ukraina.
– Våra problem med materialleveranser känns bagatellartade i sammanhanget. Man får andra perspektiv när man ser vad folk genomlider nu, säger hon.
Även storföretaget AstraZeneca i Sverige analyserar situationen noga:
– Säkerheten och välbefinnandet för våra medarbetare på AstraZeneca är vår högsta prioritet, och vi har vidtagit åtgärder för att stötta våra kolleger. Dessutom har ett team etablerats som kommer att göra sitt yttersta för att säkerställa fortsatt leverans av våra läkemedel till patienter, säger Karl-Johan Karlsson, presskontakt på AstraZeneca i Sverige till TN.
Stoppar leveranser
Industrin behöver nu ta tuffa beslut, dels för att hitta vägar runt stoppade leveransvägar. Men också för att markera mot Putin och den ryska invasionen.
Underleverantören Nordiq i Habo stoppar alla leveranser av komponenter till Volvos lastbilsfabrik i Ryssland.
– Vi har diskuterat i ledningsgruppen och tagit det här beslutet. Det är vårt sätt att hjälpa till i den här situationen. Vi vill inte få blod på våra händer, säger Stefan Ottosson, vd på Nordiq, till TN.
Beslutet innebär att Volvo kan hålla igång sin produktion i en vecka ungefär, sedan blir det tuffare eftersom komponenterna som Nordiq levererar är avgörande för att bygga bilarna, förklarar han.
– Vi levererar komponenter men sedan vet vi ju inte var lastbilarna tar vägen. Hur Volvo och andra sedan agerar, det är upp till dem. Men så här agerar vi i alla fall, säger han.
Han uppmanar andra underleverantörer att också stoppa leveranser till Ryssland.
– Det här är ju ett upprop, så får vi se om fler hakar på. Men vi har fått mycket positiv respons.
Nordiq är en ganska stor underleverantör inom fordonsindustrin. Företagets leveranser till Ryssland står för omkring 2-3 procent av omsättningen, så han tror att de själva kommer att drabbas relativt lindrigt av sanktionerna som ska rullas ut. Merparten av försäljningen sker till Västeuropa. Däremot är det svårt att sia om hur ekonomin i stort påverkas, vilket i nästa led såklart kan drabba alla företag, resonerar han.
– Utan det här är mest en markering från vår sida, säger han.
Fordonskomponentgruppen som organiserar leverantörer till fordonsindustrin håller just nu på att analysera konsekvenserna av kriget och sanktionerna tillsammans med deras europeiska motsvarighet. Vd:n Fredrik Sidahl förklarar att flera företag tillverkar komponenter i Sverige som sedan levereras in till Ryssland för att stoppas in i arbetsfordon och lastbilar.
– Fordonen kan användas till lite av varje och går under ”dual use directive”. I princip, målar man fordonen gröna så är det ett militärfordon annars ett transportfordon, säger han.
Frågan är om sanktionerna som hittills har lagts ut träffar komponenter och fordon med flera användningsområden? Det är oklart i nuläget, menar han. Och om de inte påverkas i nuläget, hur blir det i nästa omgång av sanktioner?
Osäkerheten gör att en av Volvos fabriker i Kaluga i Ryssland får problem med tillverkningen eftersom komponenterna är helt nödvändiga.
– Så det har ju konsekvenser. Hur omfattande tittar vi närmare på i nuläget, säger han.
"Det kan lägga en stor våt yllefilt över hela tillväxten i industrin.”
Utöver detta så påverkas specialmaterial, såsom palladium, som används till katalysatorer. Just nu sker tillverkning i stor del i Ryssland, vilket skapar stora störningar globalt.
– Men vi har ju tillverkning, brytning och raffinering även i Brasilien för att ta ett exempel. Det går ju att styra om sådana saker, så att man blir mindre sårbar av känsliga komponenter eller råvaror från Ryssland, säger han.
Den stora frågan är istället hur industrin påverkas av utökade direkta sanktioner, och sedan indirekt av stigande energipriser, menar han.
– Det kan lägga en stor våt yllefilt över hela tillväxten i industrin, säger han.
FKG:s jurister sitter dag och natt tillsammans med moderorganisationen och analyserar konsekvenser.
– Det korta svaret är att det kommer att bli direkta störningar av sanktioner, men det är svårt att detektera exakt hur de kommer att slå i nuläget, säger han.
– En direkt effekt är en avvaktande ekonomi kryddad med extrema energipriser. Så mycket vet vi, fortsätter han.
"Det är en komplex situation”
Det svenska företaget Ewes Group som bland annat tillverkar fjädrar och sammansatta produkter med fjäderteknik har som många andra industriföretag drabbats av materialbristen även om företaget har klarat sig genom pandemin med en relativt stark försäljning.
Ett av företagets segment, miljöprodukter, har drabbats direkt av krisen i Ukraina. Här återfinns en produkt, en elektrod, som används inom rökgasfiltrering. Kunderna finns i hela världen, bland annat i Ryssland och Ukraina. Företaget har agerat snabbt för att säkra betalningar från kunderna.
– Det är en komplex situation, men vi var väldigt tidigt på bollen. Vår organisation drog igång bara några timmar efter invasionen. Vi skrev till kunderna och berättade att vi måste förändra våra avtal. Vi vill ha förskottsbetalningar innan de levererar. Vi har fått okej på det, säger Anton Svensson, vd på Ewes Group.
– Vi vet inte om det är lika lätt om man kommer in senare i processen. Ju längre veckan går desto svårare kan det bli.
Han tycker att situationen, med allt mänskligt lidande, är mycket olustig. Men han måste också se om sitt eget hus:
– För vår del har vi säkrat allt som är på gång till oss. Vi räknar inte med några förluster där. Sedan får vi ta det utifrån vad som händer framöver. Vi lär inte lägga jättemycket i den korgen framöver. Våra produkter har avsättning i hela världen, inte bara i Ryssland.
Oljan?
Ryssland är världens största exportör av råolja och Europa står för femtio procent av Rysslands oljeintäkter. Men enligt Preem är påverkan för den svenska drivmedelsförsörjningen liten.
– Den svenska exponeringen mot Ryssland är väldigt begränsad vad gäller import av råolja. Importen har i hög grad ersatts av import från Norge och Nordsjön. Idag står Nordsjöolja för sju av tio importerade fat i Sverige. Det gör att vi i nuläget inte ser att situationen kommer att påverka den svenska drivmedelsförsörjningen, säger Dani Backteg, presschef på Preem till TN.
– Vi på Preem importerar små volymer av rysk råolja, det handlar om specifika kunder som efterfrågar den kemiska strukturen i den ryska oljan, med en hög svavelhalt. Men de flödena ser vi att vi kan kompensera för, inte inte minst med Nordsjöolja.
Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för branschorganisationen Swedish Medtech, framhåller att den svenska handeln med Ryssland generellt sett är ganska liten och att det inte finns någon tydlig bild av hur många av dem som är verksamma inom medicinteknikbranschen.
– Men givetvis ser vi att detta kommer att påverka oss alla och då även den medicintekniska branschen. Exakt hur håller vi nu på att kartlägga. Men det är klart att stora områden som energiförsörjning, transporter, tillgång till råvaror samt produktion riskerar att påverkas. Detta förvärras av att vi redan nu befinner oss i ett läge som präglas av stora globala leveransutmaningar och komponentbrist i spåren av covid, säger Anna Lefevre Skjöldebrand till Life Science.
Sammanfattningsvis. Det finns en oro för att konsekvenserna kommer att slå brett över branschgränser och landsområden, även om många företag i nuläget har svårt att överblicka exakt på vilket sätt.