DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Ukrainakriget bromskloss för den tyska bilindustrin

FILE - In this March 12, 2009 file photo, cars by German carmaker Volkswagen are seen in a storage and loading tower in the so called "Autostadt" in Wolfsburg, Germany. Automaker Volkswagen AG said Friday, April 17, 2009, that its first quarter sales slipped 11.4 percent from last year, with declines in the United States offset somewhat by growth in Germany, Russia and China. (AP Photo/Joerg Sarbach, File) Bild: Joerg Sarbach

Kriget orsakar störningar i transporter, finansiella transaktioner och kan leda till råvarubrist. Det rapporterar den tyska branschorganisationen för bilindustrin, VDA, enligt Reuters.

– Det är svårt att ge en klar prognos givet den högst dynamiska situationen. Men en sak är säker: Vi kommer att se fortsatta störningar i fordonsproduktion i i Tyskland, säger VDA i ett uttalande på onsdagen.

Alla transportrutter, sjöfart, järnvägar och flygfrakt drabbas och vilket kommer att påverka leverantörskedjorna i en tid när inventeringsnivåerna redan är låga.

VDA varnar också för brist på insatsvaror framöver. Det gäller bland annat neongas som används för att producera mikrochip till fordon, där Ukraina är en viktig exportör. Man räknar även med en begränsad tillgång på palladium, som Ryssland är en stor producent av. Palladium är viktigt för produktionen av katalysatorer.

Samtidigt markerar flera tyska biljättar mot Ryssland efter invasionen av Ukraina. Mercedes Benz avbryter exporten och Volkswagen stoppar produktionen i landet.

Enligt VDA exporteras 4 100 respektive 35 600 bilar till Ukraina och Ryssland förra året, motsvarande 1,7 procent av hela tyska bilexporten.

Samma år producerade tyska biltillverkare 170 000 bilar till den ryska marknaden.

Reuters: German carmakers warn fallout from Ukraine invasion on production to get worse (Engelska)