KRIGET I UKRAINA

Ship Maersk Naimey is seen in the port of St. Petersburg, Russia, Monday, March 22, 2010. (AP Photo/Dmitry Lovetsky) Bild: Dmitry Lovetsky

Containerkaos i hamnarna orsakar störningar för företagen

Efter Ryssland invaderade Ukraina har containertrafiken stoppats till och från Ryssland. Detta har orsakat stora problem och störningar för hamnar och företag, skriver Dagens Industri.

Det är inte bara Ryssland som har fått stora störningar efter stopp för containertrafik infördes av många stora aktörer, många hamnar och rederier runt om i världen har en tuff situation nu, uppger DI.

– Det har samtidigt inneburit en väldigt besvärlig och rörig situation för många hamnar och rederier som nu måste hantera de oerhört stora mängder containrar som var på väg mot landet, säger Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier Liner Agency, som företräder taiwanesiska containerrederiet Evergreen i Sverige och övriga Norden.

Fredrik Hermansson beskriver att många försöker nu omdestinera transporterna genom att hitta nya köpare och marknader för containrarna som inte går till Ryssland som planerat.

– Men det är inte alltid lätt och det har lett till att tusentals containrar nu ställts i olika hamnar i väntan på att man hittar en lösning.

De redan långa väntetiderna och köerna i hamnarna förlängs därmed ännu mer, skriver tidningen.

Danska containerrederiet Maersk är ett av alla bolag som har stoppat all sin trafik till och från Ryssland.

Birna Ödefors, Skandinavienchef på Maersk säger till Di att rederiet jobbar på olika lösningar.

– Vi har tillsatt ett kristeam som jobbar dag och natt för att hitta lösningar för bland annat de många containrar som skulle till Ryssland.

Andra risker just nu är att hamnar kan komma att stänga ned i Kina på grund av covid, liksom att bränslepriserna stiger och chaufförbristen växer, säger hon till tidningen.

DI: Allvarligt läge för hamnar och rederier – ny fraktkris hotar