FÖRETAGARHJÄLPEN TILL UKRAINA

Academedia viker 2 500 skolplatser till ukrainska barn

Johan Andersson, vd för Mellby Gård, som har bland annat har Kappahl, Feralco och Academedia i sin portfölj. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Mellby Gårds företag kraftsamlar på flera fronter för att hjälpa ukrainska flyktingar. Bland annat ska friskolekoncernen Academedia erbjuda 2 500 skolplatser till nyanlända barn. ”Det är vår solidariska plikt”, säger Johan Andersson, vd på Mellby Gård.

Det familjeägda investeringsbolaget Mellby Gård är del- och huvudägare i ett tjugotal bolag, och har bland annat företagen Kappahl, Feralco, Academedia och Open Air Group i sin porfölj. Efter Rysslands invasion i Ukraina mobiliserade Mellby Gård och bolagen snabbt för att stötta de civila på plats. Då koncernens intresse- och dotterbolag är verksamma inom åtskilliga sektorer har de kunnat hjälpa till på flera olika plan.

Bolaget Feralco, en av Europas ledande producenter av vattenreningskemikalier, har under den senaste månaden varit i kontakt med den ukrainska staten för att säkerställa rent vatten i landet, berättar vd:n Ludovic Huitorel. Efter diskussioner med Ukrainas miljöminister valde bolaget att donera nödvändiga vattenreningskemikalier till drabbade kommuner.

– Just nu försöker vi även övertala andra industrier att ansluta sig till ”Water for Ukraine”. Våra koagulanter är nödvändiga för att göra vatten drickbart, men det behövs även desinfektionsmedel, vilket vi inte producerar, säger han.

”Viktigt att hjälpa till där vi ser att vi kan”

Open Air Group har sedan krigets utbrott skickat ned flera lastbilar med förnödenheter till Ukraina. Företagsgruppen inriktar sig på produkter för jakt, hund- och friluftsliv, och har bland annat varumärkena Aclima, Chevalier, Widforss och Wehunt i portföljen.

– Open Air Group har donerat några av deras mest efterfrågade produkter till krigszonen. Bland annat underställ, sovsäckar och liggunderlag så att de drabbade bättre ska klara kalla nätter i provisoriska sovsalar, säger Mellby Gårds vd Johan Andersson.

Ett liknande initiativ kommer från klädkedjan Kappahl, som samlat ihop nyproducerade ytterplagg, underkläder, mössor och vantar för att skicka ned till Ukraina.

– I dagsläget är det cirka 100 kartonger med tusentals plagg som vi kommer att skicka till behövande, säger Anna Andhin, HR- och kommunikationsdirektör på Kappahl.

Utöver kläddonationer och bidrag till hjälporganisationer har Kappahl via ett insamlingsinitiativ gjort det möjligt för kunder att avrunda sina köp uppåt i butiker runt om i Europa.

– Det är väldigt viktigt att hjälpa till där vi ser att vi kan, säger Anna Andihn.

Academedia erbjuder 2500 skolplatser till ukrainska barn

Den ryska invasionen av Ukraina och det pågående kriget har lett till att miljontals ukrainare nu är på flykt, varav många kommer till Sverige.

Friskolekoncernen Academedia erbjuder 2 500 skolplatser till nyanlända barn från Ukraina. Academedia är Norra Europas största utbildningsföretag och har skolor över hela Sverige, för alla åldrar.

– Vi tittar även på möjligheten att engagera ukrainska lärare i våra skolor. Det finns ett antal lärare och annan skolpersonal bland de flyktingar som kommer. De behöver jobb, gärna i det yrke de hade i Ukraina, och vi behöver deras kunskaper för att kunna ta emot barnen och eleverna på ett bra sätt. Det finns en del administrativa frågor att lösa först och jag hoppas att våra myndigheter är snabba här, säger Johan Andersson.

Han menar att det är viktigt att företagare kraftsamlar vid kriser.

– Företag har en viktig roll i samhället och i sådana här lägen tror jag de flesta vill hjälpa till, säger han och ger andra företagare uppmaningen:

– Försök tänka till hur ni kan hjälpa till på bästa sätt och gör det. Vi behöver stå bakom det ukrainska folket och de som drabbas, både direkt och indirekt. Det är vår solidariska plikt.