KOMPETENSUTVISNINGARNA

Deras app ska stoppa kompetensutvisningarna

Emigreats grundare Anali Guzman Molina, Abhilash Ram och Saaya Sorrells-Weatherford. Bild: Mia Höglund

En one-stop-shop för företag och anställda som vill hitta rätt i den byråkratiska djungeln kring arbetskraftsinvandring. Det är vad Emigreat håller på att skapa. ”Vi vill bidra till att samhällen blomstrar”, säger grundaren Abhilash Ram.

Anali Guzman Molinas nära vän i Sverige tvingades lämna landet genom en så kallad kompetensutvisning. Han hade blivit befordrad till chef och det innebär att grunden för hans arbetstillstånd inte längre stämde överens med vad han faktiskt gjorde – och då fick han inte längre vara kvar. Den händelsen och andra liknande ledde till att Anali Guzman Molina och Abhilash Ram grundade företaget Emigreat. Med visionen ”en gränslös värld” vill de hjälpa företagare och dem som söker arbetstillstånd att hitta rätt genom den byråkratiska svenska djungeln.

– Vi har båda varit engagerade i studentkåren på Chalmers för att hjälpa utländska studenter att komma till rätta i Sverige, säger Abhilash Ram.

Han kom till Sverige från Indien 2009. Anali Guzman Molina kom från Dominikanska republiken via USA några år senare. På en alumniträff lärde de känna varandra och insåg att de hade haft samma uppdrag i studentkåren.

– Vi är från två olika delar av världen och möts på mitten, konstaterar Abhilash Ram, men säger också att de bara var ytligt bekanta i några år.

Tills Anali Guzman Molina får idén om att starta det företag som de nu är på god väg att lansera.

Tratta ner till något genomförbart

I början av förra året gick Emigreat med i inkubatorn Founders Loft, som de nu är en del av och samtidigt startade de själva företaget.

– Det har tagit ett tag, för vi behövde utgå från vår idé och sedan tratta ner den till något som är genomförbart, säger Anali Guzman Molina och berättar att de för några månader sedan också involverade Saaya Sorrells-Weatherford.

Saaya Sorrells-Weatherford är halvamerikan, halvjapan, gift med en svensk man och har erfarenhet av att jobba i Thailand och Indonesien samt driva företag i Honduras.

– Som ansvarig för det operativa arbetet är det Saayas ansvar att hålla ordning på oss visionärer, säger Abhilash Ram med ett skratt.

Sedan de startade sitt företag har de manuellt hjälpt kunder med det som är grundidén. Tanken är att vara ett så kallat one-stop-shop för att hitta rätt bland de lagar och regler som finns för att kunna anställa en arbetskraftsinvandrare eller för att kunna få arbetstillstånd – och behålla det.

– Vi börjar med Sverige, men vi hoppas framöver att kunna arbeta globalt. Vi vill bidra till att samhällen blomstrar, säger Abhilash Ram.

– Men vi vill ju egentligen inte arbeta manuellt, utan vi ska helt enkelt utveckla en mjukvara, säger Anali Guzman Molina.

Vem som helst kan få problem

Med den erfarenhet som grundarna nu får från att hjälpa företag och enskilda personer – och den kunskap de har sedan tidigare – håller de på att arbeta fram en app. Anali Guzman Molina konstaterar att vem som helst kan stöta på problem när det gäller att hitta rätt.

– Det är skrattretande, men när jag hade varit i Sverige i flera år och skulle byta jobb visade det sig att jag inte hade rätt till a-kassa – trots att jag helt i onödan dessutom hade varit medlem i två olika fackförbund samtidigt. Så till och med jag, som hade arbetat med att hjälpa studenter att hitta rätt i byråkratin, klarade inte av byråkratin, säger hon och fortsätter:

– När du inte har rätt tillgång till information om samhället som du lever i, så blir det en jämlikhetsfråga. Och vem är ansvarig för att kunna? Är det staten, företaget som anställer eller är det individen?

Appen som Emigreat nu arbetar fram ska fungera som både en rådgivare och en assistent till den som vill söka svaren på frågorna kring en lyckad och fungerande arbetskraftsinvandring. Något som uppenbarligen behövs.

– Min vän som fick lämna landet försökte att lösa problemet genom att betala 40 timmars konsultarvode till en person som skulle lösa problemet, men det gick inte, eftersom felet redan var gjort och inte kunde göras ogjort. Till slut var min vän helt enkelt trött på Sverige. Han blev så arg, för han hade verkligen engagerat sig i Sverige, lärt sig språket och lett en företagsdel med 100 personer under sig. Nu bor han i Nederländerna och där blir han väl omhändertagen, säger Anali Guzman Molina.

Hon konstaterar att det finns så många små detaljer som är viktiga för företag och arbetskraftsinvandrare att hålla reda på att det är omöjligt, till och med för stora företag.

Tycker ni att ert företag egentligen skulle behövas?

– Vårt mål är att sluta existera. Vi finns så länge problemet finns, säger Abhilash Ram.

– Att bli utsparkad från landet för en detalj är ett hårt straff för ett fel som egentligen är väldigt litet, säger han.

Under tiden som företaget byggs upp är inkomsterna små. De söker investerare, men det är tack vare vänner, familj och egna tillgångar som företaget lyckas överleva just nu. Förhoppningen är att kunna lansera en första version av Emigreats app i slutet av maj i år.

– Först ska vi svara på frågorna om en person är anställningsbar och kan ansöka om arbetstillstånd. Är svaret på det ja, hjälper vi dem att få reda på vad som krävs för att det ska bli möjligt, säger Anali Guzman Molina.

Sverige har dåligt rykte

Redan nu, trots att appen inte är släppt, konstaterar de att de redan har hjälpt människor. Inte minst en kund som helt enkelt slapp lämna landet tack vare Emigreats stöd.

– Men det handlar inte bara om det. Vi har också bidragit med att ge folk lite sinnesro. Bara genom att vi pratar med människor, både företagare och de anställda, så känner de sig lugnare, säger Saaya Sorrells-Weatherford.

Vad tror ni att kompetensutvisningarna har inneburit för Sveriges rykte i världen?

– Just nu har Sverige ett rykte om att vara komplicerat vad gäller migration. Folk oroar sig för att de inte får stanna om de väljer att ta ett jobb i Sverige. Jag kan berätta oändligt många historier som spär på det dåliga ryktet, säger Anali Guzman Molina.

Kriget i Ukraina och den flyktingström till Sverige som det har inneburit har gjort att Emigreats skapare har fått ytterligare ett incitament för att utveckla sitt arbete.

– Migrationsverket är överhopat just nu och måste anställa 500 nya medarbetare för att klara av det. Jag hade önskat att de i stället hade varit mer öppna för lösningar som vår, så att vi tillsammans kunde bidra till att flyktingarna blev väl mottagna.

Tror ni att ni även kan hjälpa dem som inte vill stanna, utan som bara vill arbeta under tiden som de söker skydd i Sverige?

– Ja. Och vi skulle kunna utveckla arbetet på ukrainska.

– Vi kan inte snabba upp myndigheternas handläggningstid, men i framtiden skulle vi kunna koppla ihop vår mjukvara med myndigheternas webbplatser, till exempel med Migrationsverket, Skatteverket och Försäkringskassan, och på det viset skulle väntetiderna för de sökande minska, säger Anali Guzman Molina.

Ni har gemensamt erfarenhet av en mängd olika länder. Hur byråkratiskt är Sverige jämfört med andra länder?

– På många sätt är Sverige väldigt öppet, men jag tycker att det finns en stor skillnad mellan hur enkelt svenskar tror att det svenska systemet är och hur svårt det faktiskt är, säger Saaya Sorrells-Weatherford.

– Sverige har ett avancerat och välutvecklat system, som är mycket mer digitalt än många andra länders. Men genom det blir också problemen mer avancerade och då blir det svårt för den som är nybörjare på Sverige, säger Abhilash Ram, samtidigt som han förklarar att Sverige har gett honom allt han har och den livskvalitet som han har. Emigreat är hans sätt att ge värde tillbaka.