FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Flygexpert: Kökaoset ökar i sommar

Flygtrafiken väntas snart nå 2019 års nivå – men bemanningen på flygplatserna är inte i kapp, så räkna med köer i sommar. Arkivbild. Bild: Michael Probst/AP Photo/TT

Trafik (TT)

Kökaoset på Arlanda, Schiphol och Heathrow är bara början. Nästan sju av tio europeiska flygplatser tror att förseningarna kommer att öka i sommar – och någon quick fix finns inte.

– Det är väldigt svårt att göra något nu, för nu har miljoner resenärer bokat sina biljetter och flygbolagen har lagt upp sina rutter, säger Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på konsultföretaget Winair.

Han pekar på flygplatserna i Amsterdam (Schiphol), London (Heathrow), Manchester, Dublin och Stockholm (Arlanda) som Europas kövärstingar just nu och tror att det beror på att trafiken ökat snabbast på dessa flygplatser efter att pandemirestriktionerna hävdes.

– Problemet är att man inför sommaren väntar en betydlig ökning. Vi kommer att komma tillbaka till 2019 års nivå inom Europa, så i juli blir det en stor ökning på alla flygplatser.

Kan bli dyrt

Och att missa flyget efter att ha köat i timmar till säkerhetskontrollen kan bli dyrt, påpekar han. Du får själv hitta ny biljett, vilket kan vara en utmaning i sig när mycket är fullbokat, och du får stå för kostnaden själv.

– Om du inte kommer igenom säkerhetskontrollen i tid så är det ditt problem och det är så klart något som kan stressa speciellt familjer med barn att den här risken finns, säger Hans Jørgen Elnæs.

Flygtrafiken väntas alltså snart nå 2019 års nivå – men bemanningen på flygplatserna är inte i kapp. När flygtrafiken lamslogs under pandemin förlorade en stor del av personalen som sköter incheckning, säkerhetskontroll och bagagehantering sina jobb och försvann iväg till andra branscher.

Strängare regler

Att nyrekrytera tar tid, eftersom personalen behöver säkerhetskontrolleras, en kontroll som i Sveriges fall utförs av Säpo.

– Inom EU är det nya, strängare regler som gör att bakgrundskontrollerna är omfattande och tar lång tid, kanske fem till åtta veckor.

TT: Vad ska vanliga semesterresenärer göra för att inte råka illa ut?

– Först och främst måste man följa informationen från flygbolaget och flygplatsen noga. Och så måste man vara tidigt ute.

Enligt journalisten och flygexperten Jan Ohlsson lämnas flygresenärerna för mycket åt sitt öde. Informationen kunde bli betydligt mycket bättre, eftersom flygplatserna i förväg vet hur många flyg som ska avgå och hur mycket personal som finns i tjänst vid olika tider på dagen, framhåller han.

– Här lämnas vi totalt utan information. Vi vet inte var vi ska vända oss, vi vet inte vad som gäller – en otroligt dålig start på semestern, säger Jan Ohlsson.

"Liktydigt med katastrof"

Om sommaren 2022 präglas av kökaos på flygplatserna tror han att det allvarligt kan skada flygbranschen.

– Det mänskliga minnet är alltid kort, men ska det fortsätta över hela sommaren så är det liktydigt med katastrof på många sätt.

Även Didrik von Seth, vd för Svenska resebranschföreningen, tror att köproblemen kan få följder.

– Jag hoppas verkligen att man kommer tillrätta med detta ganska snart. Det inser ju alla att detta inte är ett normaltillstånd, men det är klart att är det besvärligt så blir ju inte suget efter resor större.

Han tycker att det borde ha varit förutsägbart att resandet skulle öka efter pandemin.

– Man behöver inte vara raketforskare för att komma fram till att den här situationen skulle kunna uppstå.

Cecilia Klintö/TT

Fakta

De flesta europeiska flygplatser, särskilt de större, tror att personalbristen kommer att medföra problem för resenärerna i sommar.

I en undersökning utförd på uppdrag av flygplatssammanslutningen ACI svarar 66 procent av flygplatserna att de tror att förseningarna kommer att öka i sommar och 16 procent tror att fler flygavgångar kommer att ställas in.

ACI pekar på att de underleverantörer som står för flygplatsernas markservice fick mindre pandemistöd än flygbolagen. En stor del av personalen sades upp och nyanställningar tar tid, bland annat på grund av den säkerhetskontroll måste göras av dem som anställs.

Organisationen efterlyser en snabbare säkerhetskontroll av flygplatspersonal och att flygbolagen anpassar sina tidtabeller så att rusningstopparna på flygplatserna kapas.

Källa: Airports Council International Europe