E-HANDELNS UTVECKLING
Amazons Sverigechef: "Mycket kvar att göra"
Ekonomi (TT)
E-handeln har haft det kämpigt under våren.
Men Amazon i Sverige har inte märkt av någon nedgång, enligt Sverige-chefen Gulfem Toygar.
Snart två år efter lansering hoppas hon att en ny reafest ska få fler svenskar att hitta till plattformen.
Lansering i Sverige föregicks av år av spekulationer. Amazon är fortfarande hemlighetsfullt när det kommer till att dela med sig av siffror. Därför är det svårt att veta om det gått som väntat sedan lanseringen i Sverige för snart två år sedan.
– Sverige är ett fantastiskt land sett till hur människor använder ny teknik och internet. E-handeln är helt integrerad i människors liv. Det är en perfekt start att komma till ett sådant land där tröskeln är så pass låg, säger Sverige-chefen Gulfem Toygar.
Inte märkt av nedgång
Under våren har flera e-handelsföretag får se tillväxten krympa jämfört med ett år tidigare. Bara i maj backade omsättningen för svensk e-handel med 8 procent, enligt siffror från Svensk Handel.
Gulfem Toygar menar dock att Amazon inte märkt av det.
– Våra kunder här verkar gilla oss, vi har inte sett någon nedgång i Sverige, säger hon.
I september förra året rullade Amazon ut sin tjänst Prime. Det är en prenumerationstjänst som lovar gratis leverans samma dag, där även strömningstjänsten Amazon Prime ingår.
Enligt Gulfem Toygar är nästa steg för svenska Amazon lanseringen av reafesten Prime Day, som äger rum i mitten av juli.
– Prime Day är väldigt viktigt för Amazon. Det är en viktig milstolpe för oss att vi nu lanserar det i Sverige, säger hon.
För att ta del av rabatterna måste kunderna vara Prime-medlemmar. Hur många sådana Amazon har i Sverige i nuläget vill Gulfem Toygar inte avslöja.
Ingen jättespelare i Sverige
Inför Amazons intåg i Sverige pratades det mycket i e-handelskretsar om hur pass tuff konkurrens det skulle bli för svenska e-handlare. I Tyskland till exempel är bolaget den största enskilda e-handlaren. Bara 2021 sålde Amazon för 37 miljarder dollar i landet, vilket var en ökning med 26 procent från året innan.
I december visade en rapport från Ekonomihögskolan att endast två av tio svenskar hade handlat på Amazon i Sverige drygt ett år efter start.
Enligt Arne B Arnesson, e-handelsrådgivare på Svensk digital handel, har Amazon knappast blivit någon jättespelare i Sverige på två år.
– Det är inte så konstigt. E-handeln är så fantastiskt utvecklad i Sverige, då tar det lång tid att etablera sig. Det har de säkert varit medvetna om, men sakta men säkert tror jag att de får med sig svenska handlare på sin plattform, säger han.
Han tycker Amazons främsta bidrag hittills är att många handlare har upptäckt marknadsplatser som en kanal, och inte bara Amazon utan även andra sällen. Amazon säljer inga egna prylar, utan är en plattform för andra att sälja på.
– Om du säljer via en marknadsplats så når du ut lättare internationellt än om du ska behöva lägga stora pengar att marknadsföra din egna webbshop. Det har många fått upp ögonen för nu tack vara Amazon, säger Arne B Andersson.
Småföretagen viktiga för affären
Enligt Gulfem Toygar står små till medelstora företag för hälften av det som säljs på svenska Amazon. Sedan starten har antalet produkter på den svenska plattformen gått från 150 till 350 miljoner.
– Vi har tagit med oss kunskapen från Amazon men jobbar nära våra svenska kunder och lyssnar på deras feedback.
TT: Hur stor marknadsandel planerar ni att ta av den svenska e-handeln?
– På Amazon tittar vi inte på andelar på det sättet, vi tittar på hur vi kan göra det bästa möjliga för för våra kunder. Vi tror att om fokus ligger på det så får du också fler små till medelstora företag som vill sälja på plattformen. De är väldigt viktiga för vår affär, säger hon.
Johanna Ekström/TT