KOMPETENSKRISEN
Ungdomar tackar nej till utbildning och fast jobb – ”En utveckling som är korkad”
Fri utbildning, bra lön, alla villkor på plats. Trots det nobbar unga arbetslösa möjligheten till ett fast jobb inom transportsektorn. ”Det är allvarligt och hindrar oss från att växa”, säger Jonas Strinning, vd på Svarsvik Trafik och Transport AB.
Hellre arbetslös än anställd. Det är en verklighet och en inställning hos unga som allt fler svenska arbetsgivare vittnar om. Och det i en situation när snart sagt alla branscher skriker efter nya medarbetare.
– I Sverige är det låg status att både ge och få service. Inga politiker pratar om praktiska yrken eller serviceyrken i sina valdebatter. Det måste ske en förändring så att föräldrar och vuxna börjar prata om fördelar med bland annat vår bransch.
– I många delar av världen finns det en fin tradition, yrkesstolthet och status att jobba på restaurang, inte i Sverige. Det är grundproblemet.
Det konstaterade kocken och restaurangägaren Markus Aujalay i en artikel i TN nyligen. Den texten har stort gensvar, inte bara från restaurangbranschen. Många arbetsgivare har kontaktat TN och berättat liknande historier. En av dem är Jonas Strinning, vd på Svarsvik Trafik och Transport AB i Spånga.
– De kommer hit, söker jobb – och tackar nej. Trots att alternativet är att stämpla, säger han.
Företaget är ett transportföretag för personer och lättare frakt. I transportverksamheten finns idag ett femtiotal fordon men trafiktillståndet gäller upp till 60 fordon och efterfrågan pekar på att det är en möjlig tillväxt.
– Absolut, vi skulle kunna vara ännu större. Men det går inte, vi får inte tag i personal, oavsett ålder, som vill börja jobba här.
Behövs 10 000 per år
Bristen på yrkesförare är inget nytt utan har plågat branschen i många i år. I dagsläget behövs upp till 10 000 personer nyanställas varje år de kommande fem-sju åren. Det ger en arbetsmarknad där ett jobb i princip är garanterat för den som vill ha det. Och det är just där skon klämmer.
– Vi erbjuder betald utbildning, lön på 25 000 till 27 000 kronor i månaden, alla villkor på plats, ett fritt yrke med eget ansvar och möjlighet att ta med bilen hem mellan passen. Det är bara att tacka ja till ett heltidsjobb. Trots det är det tvärtom, allt fler avböjer efter att ha varit i kontakt med oss, säger Jonas Strinning.
Den stora efterfrågan på förare till trots är oviljan bland människor i alla åldrar att ta ett jobb, inget nytt, menar Jonas Strinning. Han har sett situationen upprepas i fyra-fem år, alltså även innan pandemin slog till.
– Det gör ju att det inte bara är vi som företag som drabbas. Vi kör sjuktransporter, färdtjänst och skolskjutsar och får vi resursbrist på förarsidan påverkar det hela samhället.
– Vad det beror på vet jag inte. Kanske har vi blivit för bekväma av oss. Men det är en utveckling och en inställning som är oroväckande och faktiskt helt korkad.