FLYGBRANSCHENS FRAMTID

STOCKHOLM 191202Marcus Dahlsten, Transportföretagen©Sören AnderssonFoto: Sören Andersson Bild: SÖREN ANDERSSON

Transportföretagen: ”Vi behöver branschavtal”

Pilotstrejken är ett symtom på mer djupgående problem i flygbranschen. Det skriver Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Ingen annan sektor befinner sig lika ofta i arbetsmarknadskonflikt som flyget. Det är skadligt med upprepade konflikter och strejker samt den polarisering som uppstår mellan de anställda och bolagen. Utöver det är det väldigt kostsamt för flygbolagen.

Den pågående pilotstrejken drabbar dagligen omkring 30 000 resenärer som nu får semestern inställd eller blir kvar på resmål.

Nu är det därför hög tid, menar Marcus Dahlsten, att ta sig an problemen som finns.

Transportföretagen vill se en anpassning av flygindustrin till motsvarande standard inom andra sektorer.

”Vi uppmanar facken i Norge, Sverige och Danmark att ta sig an en process för att så snart som möjligt nå nationella branschövergripande avtal för piloter”, skriver Dahlsten som betonar att nuvarande stridsåtgärder omedelbart bör ställas in.

SvD: Transportföretagen: Flygbolagen bör sträva efter lika arbetsvillkor

Fakta

Villkor för piloter anställda I SAS Scandinavia

•Piloter arbetar i genomsnitt cirka 30 timmar per vecka.

•Piloter har 50 semesterdagar per år.

•Medellönen för en svensk styrman utifrån nuvarande antal styrmän på SAS är 82 000 kr och för en kapten 106 000 kr exklusive olika lönetillägg och pension.

•Piloterna arbetar 180-190 dagar per år. Det kan jämföras med att standard för heltidsarbetande är 260 dagar om året.

Källa: SAS