FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Ministern: Statens syn på SAS är oförändrad

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S). Bild: Maja Suslin/TT

Politik (TT)

Den svenska staten siktar på att minska sitt ägande i SAS när flygbolagets förhandlingar är klara, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S).

– Ingenting i sommar har fått oss att ändra den synen.

– Med mycket stor sannolikhet kommer vi att bli en mindre ägare i framtiden, säger Thorwaldsson.

När SAS avslutat sin sparplan "SAS Forward" kan ett besked komma från regeringen om hur mycket mindre staten ska äga i bolaget.

Karl-Petter Thorwaldsson vill inte yttra sig om strejken som nyligen avslutades med hänvisning till att "regeringen aldrig kommenterar arbetsmarknadskonflikter".

– Det är naturligtvis väldigt bra att man nått en överenskommelse, ett långt avtal som ger stabila förutsättningar för att fortsätta att se till så att SAS blir ett lönsamt flygbolag, det välkomnar vi. Inte minst för alla de som har varit oroliga för sin resa.

Han säger att han själv rest massor med SAS under det senaste halvåret men att han inte drabbades av strejken.

Nya resemönster

SAS är inne i en omvandling med mer fokus på semester- och nöjesresor och näringsministern ser en hel flygbransch i förändring.

– Jag tror att hela världens flygbolag i dag funderar över hur man ska hitta sina inkomster i takt med att affärsresandet verkar vara på väg ned och fritidsresandet på väg upp.

– Men det gäller ju alla flygbolag, så den omställning SAS pratar om är en anpassning till nya resemönster. Det har varit väldigt tydligt efter covid, människor verkar vilja ge sig ut och se världen igen.

Staten har minskat sina skulder i SAS och konverterat dessa till aktier. På så sätt har man faktiskt ökat sitt ägande i bolaget. Ändå säger ministern att han vill minska ägandet.

– Ingenting i sommar har fått oss att ändra den synen, vi kommer inte att gå in med mer statligt kapital i SAS.

Under oktober 2020 tecknade svenska staten nyemitterade stamaktier som emitterades av SAS inom ramen för bolagets plan. Därigenom ökade svenska statens ägarandel från 14,8 procent till 21,8 procent av aktierna och rösterna i bolaget.

– I takt med att man gör den här stora planen Forward och tar in nytt kapital, blir den en förhandling om hur stort värde de gamla aktierna har. Vi kan inte säga det i dag, säger Thorwaldsson.

"Stor betydelse"

Den danska staten har sagt att den är beredd att gå in som större ägare i SAS.

TT: Varför ska skattepengar gå till ett flygbolag?

– Historiskt har det varit viktigt för Sverige att vi haft SAS och länge var SAS en garant för att det svenska näringslivet skulle komma ut i världen. I dag ser flygsituationen helt annorlunda ut.

– Det är klart att när SAS en gång bildades som ett samnordiskt bolag för att främja flygandet så har det haft väldigt stor betydelse svenska, norska och danska företags möjligheter att nå världsmarknaden, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Niklas Svahn/TT