ELEKTRIFIERINGEN
Ledare: Porsche visar att marknaden går på el
Sportbilsmärket Porsches kommande notering är årets största börs-snackis. Noteringen markerar också ett skifte i hela den tyska bilindustrins elomställning – vilket i förlängningen påverkar EU:s ekonomi, skriver DI:s ledarskribent Henrik Westman.
Efter dieselskandalen 2015 tvingades Volkswagen och andra tyska biljättar överge sin världsledande expertis i förbränningsmotorer och växellådor och ställa om till eldrift jämsides med pionjärer som Tesla och andra framåtblickande bilmärken som Kia, Hyundai och Toyota.
Det har gett resultat, inte minst om man tittar på Volkswagen-ägda Porsches utveckling. Deras populära är inte längre en 911 med en ylande sexcylindrig förbränningsmotor monterad där bak, utan en helt elektrisk bil: Porsche Taycan.
Men tyska bilmärken som Mercedes, BMW och Volkswagen måste fortfarande komma i kapp i elektrifieringen, bland annat genom att säkra tillgången till batterifabriker. Porsche börsnotering per den 29 september symboliserar därför så mycket mer än en ny aktie. Det är också en vändpunkt för den traditionella fordonsindustrin.
"Elektrifieringen av bilindustrin – och ett bensindoftande företag som Porsche – visar hur den fria marknaden tvingar företagen att snabbt ställa om och hitta nya vägar framåt för att ge kunderna vad de vill ha", skriver Westman.