ELEKTRIFIERINGEN
Volvos elsatsning opåverkad av slopad elbilsbonus
Motor (TT)
Regeringen avskaffade miljöbonusen för elbilar – samma dag som Volvo Cars presenterade sin nya el-suv EX90. Volvo Cars elbilssatsning är dock opåverkad, enligt företagsledningen.
Med en ljus- och ljudshow i Kungsträdgården presenterades den nya modellen EX90 för omkring 200 journalister från hela världen, den första Volvobil som byggts för eldrift från grunden.
Vd:n Jim Rowan använder också de stora orden när han beskriver betydelsen för företaget:
– Det här är inte bara lanseringen av en ny modell, utan lanseringen av en ny era för Volvo, säger Rowan.
Han syftar då på Volvos målsättning att år 2030 enbart sälja elbilar. EX90 är tänkt att följas av en ny elbilsmodell varje år, och enligt Rowan är EX90 "det första stora steget" mot detta.
Slopad bonus
Från politiskt håll togs dock ett helt annat kliv nyligen – enligt kritikerna ett rejält sådant bakåt när det gäller klimatfrågan.
Den tidigare klimatbonusen för elbilar som inneburit en reduktion på 70 000 kronor för bilköpare togs högst oväntat bort i regeringens budget.
Björn Annwall, vice vd och kommersiell chef på Volvo Cars, svarar försiktigt när TT frågar om hans tankar kring beskedet.
– Vår långsiktiga strategi bygger inte på subventioner. Sedan vet vi att de flesta regeringar vill gynna elektriska bilar framför fossila bilar, säger han och fortsätter:
– Jag ska inte recensera regeringen men det kom väldigt hastigt, vi och kunderna fortsätter framåt och sedan hoppas vi på att regeringen kan fortsätta framåt med laddinfrastruktur.
TT: Ser du någon farhåga i att allt fler länder kommer att följa efter och ta ett steg tillbaka i miljöfrågan?
– Kunderna vill detta och teknologin finns på plats, det kommer driva det mot en värld som är elektrisk. Sedan är Sverige en av flera av våra marknader och det kan dra ned tempot något.
Plats för sju personer
Modellen som han och övriga Volvo nu presenterar är en suv med plats för sju personer och en räckvidd på 600 kilometer. Interiörmässigt ska den locka köpare med design i skandinavisk stil men också med teknik som en stor skärm till höger om föraren likt Teslas modeller men också en mindre bildskärm bakom ratten.
Målgruppen kan dock knappast betecknas som bred, med en prislapp på drygt en miljon kronor är det knappast en "Svensson-bil", om elbilsbonusen varit kvar i sin tidigare form hade modellen inte inkluderats på grund av priset.
Familjer med många barn
Björn Annwall hymlar heller inte med att huvudsakliga marknader är USA och Kina, och då i ett premiumsegment.
– Målgruppen är familjer med många barn. Jag vet själv hur det är, man ska skjutsa barnen till träningen och sedan dyker det upp två kompisar och helt plötsligt är man inte fem utan sju.
När dock lågräntemiljön är ett minne blott, och inflationen fortsätter att vara hög är dock frågan hur många barnfamiljer som är beredda och har ekonomiska muskler att välja en EX90? Enligt Björn Annwall är dom dock tillräckligt många för att modellen ska vara lönsam:
– Vi som jobbar i premiumsegmentet är lite mer isolerade. Barnen slutar inte att gå på fotbollsträningar för att det blir tuffare i världen, så bilen är inte det första du sparar på även om du kanske inte uppgraderar din bil lika ofta.
Tobias Österberg/TT