KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Skärpta EU-krav på bilutsläpp

Nya utsläppskrav för fordon ska presenteras av EU:s inremarknadskommissionär Thierry Breton. Arkivbild. Bild: Jean-Francois Badias/AP/TT

EU (TT:s korrespondent)

Från 2035 gäller nollutsläpp från avgasröret för alla nya bilar i EU. Men redan från år 2025 vill EU skärpa kraven, bland annat för det som kommer via däck och bromsar.

De nya Euro 7-kraven är tänkta att ersätta nuvarande krav för såväl bilar och skåpbilar som lastbilar och bussar. Reglerna ska gälla oavsett om fordonen drivs med bensin, diesel eller el.

Nytt är att gränsvärden nu också sätts för utsläppen från bromsar och mikroplaster från däck. Dessutom skärps kraven på hur länge man kan förvänta att nya fordon uppfyller reglerna: i tio år och med en körsträcka upp till 20 000 mil.

EU-kommissionen beräknar att kraven kommer att göra fordonen dyrare – cirka 1 000-1 500 kronor för en bil och minst 25 000 kronor för en buss eller lastbil. Samtidigt försvarar man sig med att "för varje euro som läggs på Euro 7-tekniken så sparas fem euro på hälsan och miljön".

I torsdagens förslag ingår även krav på längre hållbarhet för batterier till elbilar och mer effektiva utsläppstester, under mer olika körförhållanden.

Kommissionens önskemål går nu vidare för sedvanlig behandling i EU-parlamentet och EU:s medlemsländer i ministerrådet. Om allt går som planerat kan Euro 7-kraven börja gälla från den 1 juli 2025 för bilar och skåpbilar och från den 1 juli 2027 för lastbilar och bussar.

Wiktor Nummelin/TT