DEN DIGITALA UTVECKLINGEN

Dålig mobiltäckning ställer till det för turismföretagare

Bild: Pressbild

På Båtsuoj samecenter utanför Arjeplog är mobiltäckningen i det närmaste obefintlig. Det ställer till det för företaget och dess närmare 5 000 besökare per år, skriver Svenskt Näringsliv.

På Båtsuoj får besökarna en upplevelse av skogssamisk kultur. Och för att utveckla verksamheten valde ägarna Lotta och Tom Svensson att ta fram en digital guidad tur, där besökarna kunde koppla upp sig via sina egna mobiltelefoner.

– Problemet är bara att mobiltäckningen är så pass dålig att många inte får guidningen att fungera. Det är i princip endast de största operatörerna som fungerar, och det är inte heller något som går att lita på, säger Lotta Svensson till Svenskt Näringsliv.

Men den bristande täckningen är också en säkerhetsfråga.

– Utöver sameparken bedriver vi också rennäring liksom upplevelseturism i form av fiske i Laisälven. Detta görs på områden där mobiltäckning för jämnan är helt obefintlig. Dessutom bedrivs jakt inom stora delar av området. Den bristande mobiltäckningen är i grund och botten en fara för liv och hälsa, att det inte går att ringa och be om hjälp eller bara göra en enkel avstämning. Detta måste förändras, säger Lotta Svensson.

Svenskt Näringsliv: Företagande utan mobiltäckning