E-HANDELNS UTVECKLING
Högtryck i julhandeln – men få försenade paket
Ekonomi (TT)
Paketens högtidssäsong är här och e-handeln tuffar på för fullt. Och för de som beställt julklappar i sista minuten ser det ljust ut – varken Postnord eller DHL räknar med större förseningar.
På företaget Instabees paketskåp är det dock högre tryck.
Perioden från reaveckan kring Black Friday fram till jul är den mest intensiva på hela året för e-handeln – och därmed för paketleverantörerna. Bara dygnet mellan söndagen och måndagen under Black week hanterade Postnord nästan 1,2 miljoner paket och varubrev.
– E-handeln är inte lika stark som under pandemin, men den står sig fortfarande stark och jämfört med resten av året är den här perioden väldigt intensiv, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör på Postnord.
Paketskåp räddningen
Tidigare år har det medfört att konsumenter fått räkna med något längre leveranstider, men i år ser det ljusare ut. Bland annat har Postnord rullat ut fler så kallade paketboxar, fristående skåp med små luckor där konsumenter med hjälp av företagets app själva kan plocka upp sina paket.
– Förra julen hade vi ungefär 1 000 paketboxar, nu har vi drygt 3 600 över stora delar av Sverige. Vi har även utökat antalet kvällsleveranser och lördagsdistribution till flera orter och så har vi fler paketombud, säger Agnes Karlsson.
– Vi ser i år att kvaliteten är betydligt bättre, det är ett mindre tryck på ombuden och vi känner ett gott självförtroende för att julklapparna ska komma fram i tid.
Instabee, tidigare företagen Instabox och Budbee som nu slagits samman, har även de paketboxar. Enligt företaget har de sett en stor ökning jämfört med förra året.
"Vi har sett nya rekord flera dagar i samband med Black week och december är typiskt sett vår allra starkaste månad. Vi arbetar hårt för att vara väl rustade att hantera de inkommande volymerna, både vad gäller sortering som leverans och kundtjänst", skriver Ann Sonne, presskommunikatör, i ett mejl.
"Förseningar kan uppstå"
För att undvika förseningar arbetar företaget aktivt med att "stänga av" de paketskåp som är fulla hos e-handlarna och i stället styra om dem till lediga skåp på andra platser eller till hemleverans.
"När vi får in så stora volymer som under november–december är det av naturliga skäl svårt att hinna hantera allting med samma effektivitet som normalt så vissa förseningar kan uppstå. Vi kommunicerar då detta till både våra konsumenter och direkt till de berörda handlarna", skriver Ann Sonne.
DHL uppger, precis som Postnord, att mängden paket ligger på ungefär samma nivå som de senaste åren.
– Vi ser en liten minskning, men den är väldigt liten, säger Mikael Stange, marknads- och kommunikationschef på DHL.
En viktig kugge i paketmaskineriet kring jul är att konsumenterna faktiskt hämtar ut sina paket hos ombuden. Annars blir de liggande på hög vilket skapar köer och förseningar, något som inträffat tidigare. Men i samband med jul satsar DHL på att skicka ut fler påminnelser än vanligt, vilket i år verkar ha gett resultat.
– Det har inte varit några stora problem där i år utan folk verkar duktiga på att hämta sina paket snabbt, säger Mikael Stange.
Alice Nordevik/TT