BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Pressat läge för tågen i jul: "Det är skört"
Trafik (TT)
Ett nytt planeringssystem och sjukdom bland personalen pressar SJ inför årets stora reshelg. Nu finns en oro för problem i jultrafiken.
– Just nu ser det ut att funka, men det är skört, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.
Julen är en av årets största reshelger för tågbolagen – och den första sedan Trafikverkets digitala planeringssystem togs i bruk den 11 december.
Enligt SJ:s presschef Tobbe Lundell påverkas inte resenärerna i nuläget, men bakom kulisserna arbetar bolagets it-anställda och trafikledning hårt för att hantera de tekniska fel som upptäckts sedan systemskiftet.
– Det kräver mycket resurser så vår trafikledning börjar bli slitna. Just nu ser det ut att funka, men det är skört. Vi är oroliga för andra större störningar, alltså någon yttre påverkan som kommer att kräva resurser, för då tror vi att det kan uppstå störningar när det blir intensiv trafik, säger Tobbe Lundell.
Några exempel på oförutsedda händelser som skulle kunna ställa till det i jul är ett väderomslag eller en nedriven kontaktledning.
– Vi har redan sett att om man till exempel behöver leda om tåg på grund av en händelse så har Trafikverket jättestora problem efter sitt systemskifte med att ge ut nya tågnummer. Det tar väldigt lång tid för dem och det kan få väldigt stor negativ påverkan, säger Tobbe Lundell.
Hoppar in på lediga dagar
Men det är inte bara systembytet som pressar inför jul – utan också det ansträngda sjukdomsläget bland personalen. För att klara jultrafiken behöver SJ-anställda jobba övertid och bolaget har erbjudit mer betalt för att försöka få in extrapersonal, uppger Olle Blomberg, huvudskyddsombud på SJ, för tidningen Arbetet.
Trots höga sjukskrivningstal ser dock Tobbe Lundell positivt på läget.
– Vi har många som går in och jobbar på lediga dagar och vi har också timanställda som vi sätter in. Det ser bra ut, vi är inte helt färdiga men vår personalfunktion jobbar med att ringa in folk, så det pågår fortfarande ett arbete med att fylla alla vakanser, säger han.
"Koll på läget"
I fjol ställde SJ in cirka 30 avgångar per dag under julveckan till följd av sjukdom bland personalen och tidigare schemastrul. Men i år kan resenärerna än så länge andas ut – i skrivande stund finns inga besked om inställda tåg.
– I fjol hade vi lanserat ett helt nytt planeringssystem som satte käppar i hjulet för oss. Vi hade inte kontroll på läget och hade många tjänstgöringsscheman som var väldigt ineffektiva. Vi simmade i lervälling för att rätta upp situationen dag för dag. I dag har vi en helt annan situation när vi har koll på läget, säger Tobbe Lundell.
Till följd av lokförarbrist har dock både SJ och MTR tvingats reducera trafiken under året såväl som i de nya tidtabellerna från den 11 december.
– Vi har anpassat vårt utbud i grunden. Det vi verkligen jobbar för är att vi ska köra alla avgångar vi sålt biljetter till. Vi jobbar också intensivt med nyrekrytering, egen lokförarutbildning och en rad åtgärder, men det är sådant som får effekt först på sikt.
Marielle Theander Olsson/TT
Fakta
Trafikverkets nya digitala system kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och infördes natten mot den 11 december.
Det nya systemet ska ge en effektivare planering och användning av järnvägen och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om tåglägen och banarbeten. Trafikverket har beskrivit omläggningen som helt nödvändig och ett paradigmskifte.
Redan innan systemet infördes höjde bland annat tågoperatörernas branschorganisation Tågföretagen varningsflagg för att det inte hunnit testas tillräckligt.
Den 17 december rapporterade SVT att över 400 fel har rapporterats in sedan systemet togs i bruk, vilket har lett till att personalen inför varje pass får nya instruktioner för hur de ska arbeta.
I samband med detta sade fackförbundet Sekos ordförande Charlotte Olsson till Dagens Nyheter att flera hundra personer har uttryckt sin oro efter systembytet, som har lett till ökad stress för personalen.