ELEKTRIFIERINGEN
Debatt: ”Låt även privata aktörer ta ut parkeringsavgift för elbilar”
Försäljningen av elbilar rusar och det beräknas bara vara början. Samtidigt hänger laddinfrastrukturen inte med och för att växla upp den föreslår Jörgen Lantto, vd för laddoperatören Milepost, att regeringen ska låta näringslivet hjälpa till. Det skriver han på DN Debatt.
”Om Sverige ska kunna ha 3 miljoner laddbara bilar år 2030 krävs att det i genomsnitt etableras 2 500 nya laddpunkter per månad – i sju års tid. I dagsläget är ökningen drygt 200 publika laddpunkter per månad. Det krävs med andra ord en tio gånger högre ökningstakt av antalet nya laddpunkter om Sverige ska klara att nå EU:s rekommendation”, skriver han.
Han tycker bland annat att staten bör låta privata aktörer hjälpa till och ta ut parkeringsavgifter för elbilar.
”Vårt budskap till politiken är att i stället skapa rätt förutsättningar, och sedan låta det privata näringslivet finansiera och bygga ut infrastrukturen, på samma sätt som våra mobilnät eller bensinstationerna inte byggts av kommunala bolag eller finansierats av skattebetalarna”, fortsätter han.
Dagens Nyheter: ”Låt även privata aktörer ta ut parkeringsavgift för elbilar”