DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Expert: Otroligt ovanligt med vilda strejker

Det är ovanligt med vilda strejker i Sverige nu för tiden. Bilden är från en vild strejk i tunnelbanan i Stockholm 2005. Bild: Anders Wiklund/TT

Arbete (TT)

Vilda strejker är ett sällsynt fenomen på den svenska arbetsmarknaden nu för tiden.

– Det är otroligt ovanligt. Men det var annat på 1970- och 1980-talet, säger Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap.

Under natten till måndagen hotar lokförare vid pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen att gå ut i en vild strejk under tre dagar.

– En vild strejk är inte fackligt sanktionerad. Det finns ingen facklig organisation som står bakom, säger Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap vid högskolan i Skövde.

Det är inte vanligt med vilda strejker i Sverige i dessa dagar. Den senaste som Christer Thörnqvist kommer på är när renhållningsarbetare i Stockholm strejkade sommaren 2017.

"Jättemånga vilda strejker"

Däremot var sådana strejker betydligt vanligare på 1970- och 1980-talet.

– Det var två decennier med jättemånga vilda strejker, oftast var de ganska korta. Efter det så har de nästan helt försvunnit.

En orsak till att det blivit så är att löneglidningen (lönepåslag utöver avtal) varit blygsam på senare år. Väldigt många av de vilda strejkerna förr var kopplade till lokala löneförhandlingar då det fanns en löneglidning att slåss om, säger Christer Thörnqvist.

Kan bli skadestånd

Om det blir en vild strejk inom pendeltågstrafiken riskerar de som deltar i den att få betala ett skadestånd om arbetsgivaren går till Arbetsdomstolen. Enligt de som anordnar strejken rör det sig om cirka 3 000 per person och strejktillfälle.

– Det är länge sedan det var ett sådant fall, säger Christer Thörnqvist.

Däremot tror han inte att de som strejkar riskerar att bli uppsagda.

– Då ska strejken ha pågått väldigt länge. Man blir inte av med jobbet för en vild strejk på tre dagar.

En vild strejk i pendeltågstrafiken kommer att leda till att många resenärer blir sura.

– Vill de strejkande få gehör måste de få fram hur viktigt det är att ha tågvärdar på tågen, säger Christer Thörnqvist.

Fredrik Gunér/TT