DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Scandic ser hög efterfrågan på hotellrum

Ett Scandic-hotell i Oslo, Norge. Arkivbild. Bild: Geir Olsen/NTB/TT

Ekonomi (TT)

Efter ett par trista pandemiår är hotellkedjan Scandic nu definitivt ute ur krisen, enligt vd Jens Mathiesen.

– Efterfrågan är på historiskt höga nivåer, säger han och syftar på både privatresenärer och affärsresande.

Jens Mathiesen ser att hotellgästerna både betalat bra för sina hotellrum, och att hotellen fyllts med gäster under det första kvartalet i år. I fjol var det minusresultat för första kvartalet, men i år har det vänt till en rejäl vinst.

– Vi har gjort ett starkt kvartal, vi har fler av både affärsgäster och fritidsresenärer.

Skuldsättningen för bolaget är låg nu, berättar han. Till och med lägre än före pandemin som innebar en kris för Scandic.

Framöver ser det också bra ut, tycker han. Trots hög inflation, höga räntor och en allt fattigare befolkning så kommer gästerna. Det ser inte ut som om folk spar in på sina semesterresor, förklarar han.

Semestern prioriteras

– Man sparar på annat, som bilar, kläder och nya kök.

Han tror inte att lågkonjunkturen, som många menar nu väntar, kommer att göra att resandet minskar till Scandics hotell. Trots att just hotell- och restaurangbranschen brukar drabbas hårt i sämre tider.

– Nej, vi är ju mitt inne i lågkonjunkturen nu, och vi går för högt tryck ändå. Det vi ser är att USA kommer att höja räntan bara ett par gånger till, och att energikostnaderna går ned. Det är positivt, säger han.

Gynnas av svag krona

Han pekar på den svaga svenska kronan, som gör att svenskar kan komma att semestra hemma mer än vanligt. Samma är det för norrmännen, den norska kronan är också svag, och de kan därför också vilja hålla sig utanför euroområdet.

Inflationen påverkar förstås Scandic också, priserna på deras hotellrum har ökat med mellan 12 och 15 procent jämfört med 2019.

– Vi spar energi, men vi ser att energikostnaden går ned. Vi ser också att priserna på mat och dryck går ned, säger Jens Mathiesen.

Johanna Cederblad/TT

Fakta

Hotellkedjan Scandic redovisar ett rörelseresultat på 199 miljoner kronor för första kvartalet. Samma period föregående år var resultatet minus 279 miljoner kronor.

Intäkterna ökade och uppgick till 4 526 miljoner kronor jämfört med 2 733 miljoner kronor året innan.

Beläggningsgraden uppgick till 53,5 procent under första kvartalet i år, jämfört med 39,1 procent under samma tid 2022. Pandemiåren var betydligt sämre, men innan pandemin 2019 låg beläggningsgraden på 58,9 procent.

Ett genomsnittligt rumspris ökade till 1 169 kronor jämfört med 1 011 under samma tid i fjol. 2019 låg det på 1 018 kronor.

Källa: Scandic