BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Ledare: ”Lyssna på Wallenberg och storsatsa på järnvägen”
Politikerna bör lyssna på Jacob Wallenberg. Decennier av bristande underhåll har skapat ett järnvägssystem med stora och växande brister, skriver Matilda Molander på Dagens Industris ledarsida.
Svenskt Näringslivs styrelseordförande Jacob Wallenberg konstaterade nyligen i en stor intervju med Dagens Industri att Sverige behöver satsa mer på infrastrukturen och att man bör tillåta privata aktörer att komma in med kapital.
”Titta bara på tågdiskussionen, det funkar ju inte. Och varför inte? Jo, för att underhållet har varit eftersatt i 50 år eller mer”, konstaterade han och tillade att pensionsfonderna längtar efter att få investera i infrastruktur.
Matilda Molander på Dagens Industris ledarsida tycker att politikerna borde lyssna på näringslivstoppen. När ett godståg i november 2021 på grund av sprickor i rälsen spårade ur längs Malmbanan nordväst om Gällivare uppgick kostnaden för LKAB till 62 miljoner kronor och sedan olyckan får malmvagnarna bara lastas med 80 procent av den tidigare vikten. Att laga rälsen kostade 3,6 miljoner kronor.
Ett tydligt exempel på hur näringslivet absorberar kostnader av en bristande infrastruktur, menar hon.
”Ett annat exempel på konsekvenserna av det bristande underhållet är Dalabanan, där en resa från Falun till huvudstaden tar längre tid i dag än för 30 år sedan”, skriver hon.
Dagens Industri: ”Lyssna på Wallenberg och storsatsa på järnvägen”