DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Så ska handelns konkurrenskraft stärkas – föreslår nya reformer
Svenska handelsföretag står inför stora utmaningar. Det konstaterar Svensk Handel och lanserar därför förslag på en rad nya reformer för att stärka konkurrenskraften.
Runt 600 000 personer arbetar inom handeln, som därmed är en av de branscher som anställer flest. Men det ekonomiska läget har skapat en kris inom handeln, som är i en lågkonjunktur. Nu menar Svensk Handel att det finns ett stort behov av reformer för att dämpa krisen och stärka konkurrenskraften.
– Konkurrensen inom handeln sker globalt men priserna sätts lokalt. Idag tvingas svenska handelsföretag bära högre arbetskraftskostnader, högre skatter och ett tuffare regelverk. Vi vill se konkurrens på lika villkor, säger Martin Kits, avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Det nya näringspolitiska programmet från Svensk Handel innehåller förslag på ett 40-tal olika reformer.
– Vi har högt ställda förväntningar på regeringen. Vi efterlyser en företagsvänlig politik som fokuserar på att ge rätt förutsättningar för handeln. Det är den bästa medicinen för att behålla de jobb vi har men också för att på sikt skapa nya friska jobb, säger Martin Kits.
Några reformförslag
Svensk Handel vill bland annat se:
- Sänkta arbetsgivaravgifter.
- Konkurrens på lika villkor – höjda krav på online-marknadsplatser.
- Avskaffad mängdrabatt – upprepad brottslighet ska straffas hårdare.
- Effektiviserat tillträdesförbud.
- Slopad moms på second hand-produkter.