KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Utredare: Klimatmålen bör uppdateras
Klimat (TT)
De svenska klimatmålen bör uppdateras i ljuset av EU:s klimatlagstiftning. Det föreslår regeringens utredare John Hassler som också vill se ett nytt mål för elektrifiering som ska ersätta transportmålet som det ser ut i dag.
– Det är viktigt att de svenska klimatmålen rimmar med EU:s. Det behövs inga radikala förändringar men det krävs ny politik så att vi når målen, säger John Hassler på en pressträff där hans snabbutredning presenteras.
Miljömålsberedningen "bör få i uppdrag att uppdatera de svenska klimatmålen så att de baseras på den målstruktur som används inom EU:s regelverk", står det rapporten.
– Det är helt klart att Sverige med den politik vi hittills har beslutat om inte kommer att nå EU:s krav på oss och inte heller de svenska klimatmålen, säger Hassler, som är professor i nationalekonomi.
– Och om de svenska klimatmålen skulle nås garanterar inte det att EU:s krav skulle nås, bland annat på grund av skillnaden i målstruktur. Det finns aspekter i EU:s regler som är bättre än de svenska, bland annat att det sätts tak för utsläppen inte bara vid ett visst målår utan över tid fram till målåret. Det blir som en utsläppsbudget.
De långsiktiga svenska klimatmålen är inget som Hassler "överhuvudtaget har behandlat" i sin utredning, säger han.
Många förslag
Utredaren har 46 förslag för en svensk klimatstrategi. Det handlar bland annat om införandet av ett nationellt system för utsläppshandel för alla utsläpp utanför EU:s utsläppshandel, en klimatbonus till alla hushåll, sänkt elskatt och en bred och långsiktig överenskommelse om kärnkraftens framtid.
Hassler vill också se en uppdatering av det nationella transportmålet till 2030. Ett ökat fokus på elektrifiering av transportsektorn skulle enligt Hassler leda till en skärpning av målet. "Ett hårt formulerat sektorsmål formulerat i termer av bokförda nationella utsläpp behövs inte längre" står det i rapporten.
TT: Du vill slopa transportmålet som det ser ut i dag och ersätta det med något nytt?
– Vi behöver ett mål för elektrifiering. Om man säger att införa ett sådant mål och då inte mäta det här i termer av bokförda utsläpp inom Sveriges gränser så kan man använda den formuleringen. Jag väljer att inte göra det, säger han.
John Hassler föreslår också att etappmålet för 2030 ska omarbetas så att det "rimmar med" EU:s krav på Sverige inom ramen för den icke-handlade sektorn (ESR).
– Min bestämda uppfattning är att det inte behöver leda till minskad ambitionsnivå när det gäller utsläppen i Sverige, säger han.
Sveriges klimatmål ingår i det klimatpolitiska ramverk som godkändes av alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna 2017.
I somras fick Hassler i uppdrag att se över den svenska klimatpolitiken i ljuset av att EU har skärpt sin politik i och med klimatpaketet "Fit for 55". Hans utredning ska utgöra ett underlag till regeringens klimatpolitiska handlingsplan som är tänkt att presenteras före årsskiftet.
"Tuffa mål"
– Med EU:s nya klimatpaket får vi nya tuffa mål och utsläppskrav för alla sektorer. Om alla medlemsländer uppnår sina åtaganden kommer EU att nå 1,5-gradersmålet i Parisavtalet och göra EU till världens första klimatneutrala kontinent till 2050, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L).
– Sverige ska vara mer ambitiösa än så och bli klimatneutrala fem år tidigare.
Sveriges långsiktiga mål är att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser till 2045, med flera etappmål på vägen. Men inget av klimatmålen kommer att kunna nås med den nuvarande politiken, som kommer att leda till ökade utsläpp med uppemot 10 miljoner ton fram till 2030, konstaterar regeringen i sin höstbudget.
Att EU har flyttat fram positionerna är i grunden bra, säger Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv, i en kommentar.
– En viktig slutsats är att näringslivets konkurrenskraft är avgörande för både svenska företags möjligheter att kunna fortsätta driva den gröna omställningen och för Sveriges framtid som välfärdsland. Utredningens förslag handlar i huvudsak om justeringar och anpassningar till EU-ramverket, som i sig är mycket ambitiöst, och där Sverige har högre åtaganden. Näringslivets färdplaner ligger fast och företagen ligger långt fram i omställningen, säger Jan-Olof Jacke.
Sofia Eriksson/TT
Maria Davidsson/TT
Fakta
Det långsiktiga målet är att Sverige ska ha noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045 och därefter nå negativa utsläpp. Målet innebär att utsläppen av växthusgaser från svenskt territorium ska vara minst 85 procent lägre senast år 2045 än utsläppen år 1990. De kvarvarande utsläppen ned till noll kan uppnås genom kompletterande åtgärder.
För att nå det långsiktiga målet finns etappmål: 2030 bör utsläppen vara 63 procent lägre än 1990 och 2040 minst 75 procent lägre än 1990. Delar av målen kan uppnås genom kompletterande åtgärder. Utsläpp som omfattas av EU:s system för handel med utsläppsrätter är inte inkluderade i etappmålen.
Det finns också ett särskilt etappmål för transporter. Enligt det ska utsläppen från inrikes transporter, förutom inrikesflyg, minska med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010.
Källa: Naturvårdsverket
Fakta
2017 antog Sverige ett klimatpolitiskt ramverk som består av en klimatlag, klimatmål och ett klimatpolitiskt råd.
Klimatlagen ålägger ett ansvar på regeringar att föra en politik som utgår från klimatmålen och att regelbundet rapportera om utvecklingen. Regeringen ska varje år presentera en klimatredovisning i budgetpropositionen och vart fjärde år en klimatpolitisk handlingsplan.
Sveriges långsiktiga klimatmål innebär att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären senast år 2045, för att därefter uppnå negativa utsläpp. Det finns också flera etappmål.
Det klimatpolitiska rådet är ett expertorgan som bistår med en oberoende utvärdering av huruvida regeringens politik är förenlig med klimatmålen.
Källa: Naturvårdsverket