STORMAKTEN KINA

Risk för Kinahämnd mot Ericsson ökar

Ericssons huvudkontor i Kista. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Risken för att telekomjätten Ericsson ska tappa stora intäkter i Kina har ökat betydligt, enligt ledningen.

Kineserna lär markera mot Sverige, tror bedömare.

Ericsson bedömer att risken för bolaget att tappa marknadsandelar i Kina har ökat på senare tid, enligt en uppdaterad riskbedömning. Orsaken är Post- och Telestyrelsens (PTS) beslut om att produkter från kinesiska leverantörer, som Huawei, ska uteslutas från den svenska 5G-utbyggnaden.

När Ericsson söker finansiering på den amerikanska marknaden gäller det att ha alla hängslen och livremmar på – annars riskerar bolaget stämningar från investerare.

– Det blir därför viktigt att ta upp allting som kan komma att hända, säger Daniel Djurberg, telekomanalytiker på Handelsbanken.

Låg andel

Men ändå, rent faktiskt lär Ericsson förlora kontrakt och intäkter i Kina, tror han, även om det inte kommer som någon överraskning.

– Jag tror att de (Ericsson) kommer att få en låg andel jämfört med vad de haft tidigare, säger Djurberg som räknar med att Kina kommer att markera mot den svenska telekomjätten.

– Vi får se hur de hanterar Nokia, fortsätter han.

Ericsson meddelade redan i samband med bolagets bokslut att man såg en risk för att Kina skulle vidta åtgärder med påverkan på den svensk-kinesiska handelsrelationen.

"Risken har ökat"

"Även om Ericsson är inbjuden till olika pågående anbudsförfaranden i Kina finns osäkerhet kring det slutliga utfallet och det är bolagets nuvarande bedömning att risken har ökat att Ericsson kommer att få en betydande lägre marknadsandel i dessa anbudsförfaranden jämfört med bolagets nuvarande marknadsandel", skriver bolaget i sin uppdaterade riskbedömning kopplat till den företagsobligation om 500 miljoner euro som Ericsson är på väg att ge ut.

Resultatmässigt är det inte någon jättekatastrof för Ericsson att tappa marknadsandelar i Kina, enligt Djurberg. Kina står för runt fem procent av Ericssons totala resultat. Men som Ericssonchefen Börje Ekholm brukar säga – det är viktigt att vara med på den kinesiska marknaden, av framför allt teknologiska skäl.

Olle Lindström/TT