FÖRETAGEN OCH MILJÖN
Bråttom att plocka upp oljan utanför Blekinge
Olycka (TT)
Oljesaneringen utanför Blekingekusten sker under tidspress. I dag är vädret lugnt, men det kommer att blåsa upp. Hur mycket olja som läckt från det grundstötta fartyget Marco Polo är fortfarande oklart.
Kustbevakningen försöker skapa sig en bild med hjälp av drönare och flyg, vilket var svårt under söndagen på grund av tät dimma.
Olja har nått land längs kustremsan mellan Lörby Kladd och Hörvik i Sölvesborgs kommun. Ett 50-tal personer deltar i saneringsinsatsen på land, som leds av kommunen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt länsstyrelsen bistår.
– Vi vet inte hur skadad haveristen är. Hon står på grunt vatten, fyra meters djup. När går det att dra loss henne, går det att dra loss henne över huvud taget och kan man tömma henne på oljan som är kvar? Det är sådana svar vi hoppas kunna få under dagen, säger Peter Ryman, försvarsdirektör på länsstyrelsen.
Sjöräddningssällskapet har under natten haft en båt på plats bredvid det grundstötta fartyget, som ligger cirka tre kilometer från land.
– Vi har läns runt fartyget. Vi har också andra båtar som hjälper Kustbevakningen att lägga ut andra länsar, Ingemar Högstedt, stationsansvarig vid Sjöräddningssällskapet i Sölvesborg.
Förundersökning inledd
Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen. Marco Polo var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.
Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen i samband med olyckan. Inledande förhör har hållits, berättar Mattias Lindholm, pressekreterare hos Kustbevakningen.
Samtidigt är det Kustbevakningen som ansvarar för att plocka upp oljan från vattnet och ambitionen är att få upp så mycket som möjligt under dagen.
– Vädret är lugnt på sjön, vilket underlättar vårt arbete. Däremot väntas sämre väder i morgon, så vi vill jobba så mycket vi kan under det här dygnet. Det ska blåsa upp, vilket försvårar mycket, säger Mattias Lindholm.
Stabilt på grund
Fartyget har skador i skrovet, men står stabilt på grund. Det är rederiets ansvar att dra loss fartyget, men det får inte ske förrän Kustbevakningen och Transportstyrelsen har godkänt bärgningsplanen.
– Jag har svårt att se att en bärgning ska kunna ske så länge vi har mycket olja kvar i vattnet, säger Mattias Lindholm.
Fartyget har inte bara läckt olja från den plats där det nu står fast. Färjan har enligt Kustbevakningen gjort en grundstötning redan tidigare på morgonen och läckt olja under flera sjömil innan den gick på grund igen.
Cecilia Klintö/TT