KLIMATOMSTÄLLNINGEN
Nu har även männen hängt på modetrenden
Ekonomi (TT)
Hösten, och särskilt oktober, är sedan länge en bra tid för att sälja second hand. Den här hösten är en trend särskilt tydlig – herrkläder.
På Sellpy har försäljningen av herrkläder ökat med 47 procent från september 2022 till september 2023. Vinted, som funnits i Sverige i mindre än ett år kan inte säga om de ser någon ökning, men beskriver herrkläder som en betydande kategori. På Tradera är herrkläder den kategori som ökat mest av alla jämfört med förra hösten. Herrskor kommer på fjärde plats.
– Det är intressant att se att det är sån tydlig ökning för både kläder och skor, säger Sofia Hagelin på Tradera.
Tillväxt överlag
Vad som kan ligga bakom ökningen kan hon inte med säkerhet svara på.
– Vi har stark tillväxt av män överlag. Förutom herrkläder och herrskor ser vi en bra tillväxt inom kategorier som brukar ha en övervikt av manliga köpare – som bildelar, verktyg och exklusiva klockor. Är man då inne och handlar inom de kategorierna ligger det ju nära till hands att man även hittar till herrkläder och herrskor.
Att fler kvinnor och ungdomar väljer att köpa second hand kan också ha smittat av sig på männen, tror hon.
– Sedan har vi en generation som i dag är mellan 20 och 30 som har en helt annan inställning till att handla second hand än vad äldre generationer har.
Oktober bäst
Oktober är sedan länge den bästa försäljningsmånaden på Tradera, följt av november. Hos Sellpy ser man en ökad aktivitet från augusti till november. Att många är hemma och har tid att rensa i garderober samtidigt som det är en tid som brukar innebära stora inköp tros vara en förklaring
För den som inte har några herrkläder att sälja finns det andra saker som också är heta på andrahandsmarknaden. När Tradera tittar på trendande kategorier följs herrkläder av barbiedockor och samlarbilder. Efter herrskor på fjärdeplats kommer barn- och ungdomsböcker följt av skönlitteratur.
Boel Holm/TT
Fakta
Störst procentuell tillväxt i antal sålda produkter på Tradera perioden 1 augusti – 30 september 2023 jämfört med 2022.
Herrkläder 37 procent
Barbiedockor 32 procent
Samlarbilder 25 procent
Herrskor 24 procent
Barn- och ungdomsböcker 23 procent
Skönlitteratur 21 procent
Damkläder 20 procent
Bildelar 19 procent
Parfym 18 procent
Sällskapsspel 18 procent
Källa: Tradera