Beslut inom kort att undvika Belarus luftrum
Flygtrafik (TT)
Transportstyrelsen i Sverige följer händelsen med Ryanairplanet som tvingades ner i Minsk i helgen. Enligt uppgifter till TT väntas ett beslut inom kort om att uppmana svenska flygbolag att undvika luftrummet över Belarus.
Enligt myndigheten tittar man både internt på saken och följer även diskussionerna på europeisk nivå.
– Det är klart att det är av stort intresse det som sker just nu, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen.
– Vi har skäl att tro att det pågår diskussioner inom kommissionen och inom den europeiska myndigheten för luftfartssäkerhet som analyserar det inträffade, säger han vidare.
Enligt uppgifter till TT kommer ett besked att meddelas inom kort.
Följer utvecklingen
När det gäller flygrutter som går över konfliktområden upplyser och informerar Transportstyrelsen flygbolag om risker.
– Men det finns också skarpa avrådan som vi kan göra men som även Easa (europeiska flygsäkerhetsmyndigheten) kan göra. Det finns konfliktzoner man inte ska flyga över. Det är en del av det vi tittar på.
Även flygbolaget SAS följer händelsen med planet, på väg från Grekland till Litauen, som beordrades ner av Belarus. SAS har flyg som två gånger i veckan går mellan Oslo och Kiev.
"Vi följer utvecklingen noggrant och har tät kontakt med de skandinaviska och europeiska luftfartsmyndigheterna och följer deras anvisningar", säger flygbolaget i en skriftlig kommentar.
Titta på andra risker
Det lettiska flygbolaget Air Baltic meddelande tidigare under dagen att man nu undviker belarusiskt luftrum, med anledning av det som inträffade. Lettland och även Litauen har uppmanat internationella flyg att göra detsamma.
Vilka områden man bör avstå från att flyga över är ett ständigt pågående arbete.
– Det här är viktiga frågor och det som hänt aktualiserar ju det, säger Simon Posluk vid Transportstyrelsen.
Han menar att arbetet hittills mycket har utgått från konfliktzoner.
– Att man då inte ska flyga över krigszoner eftersom det innebär en ökad risk, säger han och fortsätter:
– Det vi nu ser har skett innebär att vi även måste titta på om det finns andra risker.
Malin Johanson/TT