DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Handelskammaren: Stockholmare ser dystert på framtiden

Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholm Handelskammare Bild: Pressbild

Stockholmsbarometern från Stockholms Handelskammare visar på mycket pessimistiska framtidsutsikter för både hushåll och företag. Det skriver Handelskammaren i ett pressmeddelande.

Både hushåll och företag är pessimistiska inför framtiden, men värst är det för hushållen. De drar sig för att göra större inköp och dra på sig nya utgifter. Det drabbar bygg- och fastighetsbranschen och sällanköpshandeln, enligt Stockholmsbarometern.

– Det är ett sällsynt pessimistiskt läge. Stockholmarna är högt belånade och drabbas hårt av räntehöjningarna. Under kort tid har en stor del av konsumtionsutrymmet försvunnit och det märks i kassan hos alla de företag som levererar till privatpersoner, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholm Handelskammare, i en kommentar.

Bland företagen är synen på framtiden olika i olika branscher. Tjänstesektorn tappar mest i framtidstro, medan tillverkningsindustrin ser den an med mer opitimism.

– Den svaga kronan gör att det blir rea på svenska varor. I det korta perspektivet räddar det jobb i tillverkningsindustrin, men det är inte ett långsiktigt hållbart sätt att konkurrera på. Dessutom innebär kronans låga värde att vi importerar inflation som sänker den inhemska konsumtionen och drabbar all verksamhet som inte säljer i utlandet, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Pressmeddelande: Stockholmarna ser alltjämt dystert på sin framtid