SVERIGES ENTREPRENÖRER
Livskrisen blev starten på succéföretaget
Mitt i livskrisen sålde Catrine Rudbäck Sageryd sin bostad och köpte resterna av ett konkursat företag i en bransch hon aldrig jobbat i. ”Jag tar mycket risk och är väldigt impulsiv”, säger hon i en intervju med TN. På kort tid vände hon ett företag kört i botten till en prisad snabbväxare.
När smällen kom för Catrine Rudbäck Sageryd hade hon ingen aning om att det skulle bli den stora vändningen i hennes liv. Året var 2013 och hon hade under några år drivit ett event-företag i Stockholm.
Det var inte hennes första företag, som den serieentreprenör hon är, men åtagandet gentemot kunderna hade alltmer förvandlats till en ohälsosam arbetsinsats. Inte sällan sträckte sig arbetspassen långt in på småtimmarna. Samtidigt kände hon att det förhållande hon hade haft sedan gymnasietiden var på väg att nå vägs ände.
Hon hade hamnat i en kombinerad arbets- och livskris. Hon gick in i den berömda väggen, som hon själv uttrycker det:
– Jag hade ingen livslust kvar. Jag gick upp, käkade frukost, gick sedan och la mig igen. Jag orkade inte göra någonting, berättar hon.
Hennes liv begränsades till lägenheten i Stockholm. Hon orkade inte gå ut, träffade knappt vänner och familj, såg samtidigt sig själv och sitt vandrande i lägenheten med ett slags märkligt utifrån-perspektiv.
Hon försökte ändå. Hon började bland annat måla, tänkte att det kunde vara en ny inriktning för henne, och startade till och med en webbshop för att sälja tavlorna. Men det blev inte så mycket mer än det.
Men när hennes pappa Kjell Andersson kom med ett annat förslag blev hon nyfiken. Vid tidpunkten arbetade han som produktchef på Hitachi Power Tools (nuvarande Hikoki Power Tools) och hade kommit i kontakt med ett litet bolag som reparerade elverktyg åt Hitachi. Han kände till ägaren och visste att bolaget var på fallrepet. Kunde det vara värt att köpa?
Verkstaden var inte större än att det fick plats i en smärre källarlokal inte långt ifrån där Mekina idag har sin verksamhet.
–Jag sa; okej vi åker och kollar på företaget.
”Jag står där hemma i köket där jag har spenderat fyra månader stirrandes in i en vägg och är med i budgivning med konkursförvaltaren.”
Sagt och gjort, far och dotter besökte företaget, men blev inte imponerade. Allt var kaos, berättar Catrine Rudbäck Sageryd. Bolaget hade tre miljoner kronor i skulder på en omsättning på fem miljoner kronor och deras revisor rekommenderade inte köp utan ville att de skulle invänta en eventuell konkurs.
Några månader senare var konkursen ett faktum och Catrine Rudbäck Sageryd slog till. Hon köpte inkråmet i företaget med pengar som hon hade fått från att ha sålt sin lägenhet. I inkråmet ingick lager, kundlistor, verkstad och goodwill.
– Jag kommer ihåg det än idag, för min pappa var i väg på en resa med Hitachi. Jag står där hemma i köket där jag har spenderat fyra månader stirrandes in i en vägg och är med i budgivning med konkursförvaltaren. Och jag vinner med ett skambud, säger hon.
Fortsättningen skulle bli minst lika dramatisk.
Allt började i Bangkok
Även om Catrine alltjämt har ett nära samarbete med sin pappa Kjell i Mekina så kommer hon inte från en företagarfamilj. Hon har inte företagandet i blodet, som det brukar heta.
Första steget på entreprenörsbanan tog hon när hon som 19-åring flyttade till Thailand och startade ett callcenter tillsammans med sin dåvarande pojkvän. De två hade redan tillbringat ett halvår i landet då Catrine läste thailändska och han läste på ABAC University i Bangkok.
– Det är ett häftigt land, och Bangkok är en häftig stad. Vi ville spendera mer tid där, men hur kunde vi göra det? Då föddes en idé om att vi borde kunna jobba där mot den svenska marknaden, berättar Catrine Rudbäck Sageryd.
De två nyblivna entreprenörerna anställde enbart svenskar i det nystartade företaget. Deras största kund var ett företag som jobbar med dokumentmallar och som lät Catrine dem ta hand om kundtjänsten och nyförsäljning. C&R Marketing var alltså ett svenskt bolag mitt i Thailand.
Under åren i Thailand startade Catrine Rudbäck Sageryd ytterligare en verksamhet, ett företag som skulle introducera den ”svenska” spikmattan i Thailand. Till skillnad mot callcentret handlade det om ett thailändskt bolag och för att driva ett sådant måste man ha en thailändsk partner.
Idén fick Catrine en dag när låg på den spikmatta som hon hade tagit med sig från Sverige.
– När jag låg där på spikmattan tänkte jag: Varför finns den inte att köpa här i Thailand? Då pratade jag med min vän Jem och hon sa att hon kunde stå på företaget och så gör vi det här tillsammans.
”Jag tar mycket risk och är väldigt impulsiv även om jag har blivit mindre impulsiv sedan jag fick barn.”
Många undersökningar som mäter kvinnors företagande brukar landa i slutsatsen att kvinnor är mindre riskbenägna. Det stämmer inte alls in på Catrine Rudbäck Sageryd. Det är nog inte så många som startar företag i främmande land liggandes på den produkt som sedermera blir basen för själva affärsidén.
– Jag tar mycket risk och är väldigt impulsiv även om jag har blivit mindre impulsiv sedan jag fick barn. Men om jag låg på en 10:a på en skala 1-10 innan jag fick barn så ligger jag på en 8:a nu, säger hon.
Hon kör på och vill testa, för vad är det värsta som kan hända? Hon menar att det i Sverige finns bra skyddsnät att falla tillbaka på om företagsidén inte faller väl ut. Dessutom har hon hela tiden vetat att föräldrarna skulle hjälpa till om det krisade.
Catrine återkommer till den vinst hon gjorde vid lägenhetsförsäljningen och som gjorde att hon kunde köpa verkstaden 2013:
– Andra kanske tänker att först ska jag ha tak över huvudet, medan jag tänker: Sova kan man göra var som helst.
– Det var roligare att lägga pengarna på ett kursat inkråm än en lägenhet. Så ja, jag har nog alltid vågat chansa lite. Jag har visserligen en enorm respekt för pengar, men har jag pengar så vill jag också investera i någonting.
Hon var nyligen med på ett seminarium för att diskutera kvinnors företagande. Under seminariet presenterades två rapporter som visar en oroande trend i Sverige: Allt färre kvinnor väljer att starta företag.
När det gäller andelen kvinnor som driver ett företag med minst en anställd hamnar Sverige nästan på jumboplats bland EU-länderna. Bara Malta har lägre andel kvinnor bland företagare med anställda.
Kvinnors företagande ökade mellan åren 2002 och 2016 men nu är det tillbaka på samma nivå som 2002.
Catrine Rudbäck Sageryd anser att regeringen bör underlätta för kvinnor som vill starta eget, bland annat missgynnas kvinnor av föräldraförsäkringen. Men det hon främst vill ha är fler förebilder samt en attitydförändring. Redan i gymnasieskolan måste kvinnor förstå att företagandet är en möjlig karriärväg.
Hon vill att fokus läggs på utbildningar där en majoritet är kvinnor.
– Jag vill få in lite företagande och företagsekonomi i de utbildningarna – och en lite boost i självförtroendet hos kvinnorna. Det tror jag att är den viktigaste vägen, säger hon.
Tycker du att det är ett problem att journalister fokuserar på det faktum att du är kvinna i stället för att låta ditt företagande stå för sig själv?
– Nej, jag tycker att det är viktigt. Jag ställer jättegärna upp och är en förebild om det är så att det bidrar till att fler kvinnor vågar satsa och faktiskt ger sig in i företagandet, säger hon.
Den tuffa starten på Mekina
Tillbaka till 2013 och de månader då Catrine Rudbäck Sageryd precis hade köpt inkråmet i ett företag i en bransch som hon inte var bekant med. Hon mådde fortfarande inte bra, men ville bygga nytt.
Ett av problemen var att hon inte kunde något om elverktyg, ett annat var att det snabbt visade sig att det nyköpta företaget var i ännu sämre skick än hon hade anat. Ryktet på marknaden var i botten.
– Jag trodde att jag köpte en kundlista som var varm och bra. Men varje gång jag lyfte på luren så slängde kunderna den i örat på mig, berättar hon.
I och med att skulderna växte på hög i det tidigare företaget hade leverantörerna slutat att skicka reservdelar. Men värst av allt var att den gamla ägaren hade börjat ”fusklaga” maskiner som Catrine Rudbäck Sageryd uttrycker det.
– De sa att maskinen var lagad och tog betalt av kunden, men den var inte lagad. Och när kunden upptäckte att maskinen inte funkade så blev de förbannade.
”Efter bara någon månad så ringer jag pappa och säger att jag tycker att han ska säga upp sig.”
Till råga på allt elände visade det sig att bolaget hade sålt vidare maskiner, som kunderna hade skickat in till dem, till andra företag. Den gamla ägaren hade också sålt av det mesta i lagret som var av något värde.
Det fanns ingen annan utväg än att byta namn på företaget och börja om från noll. Men hon behövde hjälp. Redan från dag ett på det nya företagsäventyret hade pappa Kjell varit behjälplig. Det hade blivit många samtal med honom och han hade successivt introducerat henne i den nya maskinvärlden.
Nu tog hon det ett steg till:
– Efter bara någon månad så ringer jag pappa och säger att jag tycker att han ska säga upp sig, berättar hon.
Han hade alltid närt en dröm att få starta eget. Det visste hon.
– Han hade sagt till mig, ”shit vad jag tycker du är duktig och inspirerande som gör din grej, som driver dina bolag och bara vågar köra”.
Så trots att Kjell Andersson hade ett välbetalt jobb med tjänstebil vågade han vid 55 års ålder göra ett karriärbyte.
Han sa upp sig för att bli delägare i Mekina.
Pappa och dotter vände skutan
Nu rivstartade de två entreprenörerna och fann snabbt en fungerande rollfördelning. Kjell började bearbeta alla sina kontakter i branschen medan Catrine ägnade sig åt affärsutveckling, ekonomi och inte minst verkstaden.
Om det är något Catrine Rudbäck Sageryd har koll på så är det företagsekonomi. Så var det inte från början, men det blev en nödvändighet när hon inte hade råd att anställa en ekonomiansvarig. Sedermera har det blivit en värdefull kompetens i hennes företagsbyggande.
Ett vinnande drag var att också satsa på att bli garantiverkstad åt leverantörerna. Det innebar för det första att kunderna – ofta återförsäljare – till jättar som Hikoki, Makita och Milwaukee lämnade in sina maskiner hos Mekina. Det gav ett snabbt lyft. För det andra förstod återförsäljarna i och med garantiuppdragen att Mekina var ett seriöst bolag som man kunde lita på. På det viset fick Mekina andra uppdrag.
Nu växte företaget snabbt. En första flytt gjordes år 2017 och år 2021 hamnade de i de nuvarande lokalerna på Industrivägen i Solna. Här finns butik och en stor verkstad som den tredje delägare Andreas Rönnlöf ansvarar för.
Idag har Mekina runt 20 anställda och en omsättning på 43 miljoner kronor. Och vd Catrine Rudbäck Sageryd vill bygga vidare. Hon driver på, medan Andreas är den mer försiktiga generalen som håller emot när hon blir för expansiv.
– Jag skulle säga att det är Andreas som bestämmer i den operativa delen. Men det är fortfarande jag som har det sista ordet som majoritetsägare, säger hon.
Brinner för hållbarhetsfrågor
Företaget har kommit in i en ny fas där man har råd att testa saker. Allt behöver inte flyga från början, men när det väl gör det kan Catrine Rudbäck Sageryd växla upp.
Hon brinner för hållbarhetsfrågor och ser att det finns en stor tillväxtpotential bara företag och hushåll gör upp med den rådande slit- och slängmentaliteten. Så fort en maskin går sönder så slängs den idag; det vill Catrine Rudbäck Sageryd ändra på.
– Idag repareras endast en procent av alla elverktyg i Sverige (utanför garanti, reds. anm). En procent! Alltså, det är ju ett skämt. Vi är ett sådant otroligt konsumentsamhälle i väst, säger hon.
Men för att få kunderna med sig krävs en enkel logistiklösning. De måste känna att det är smidigt att skicka maskinen på lagning eller att laga den själv i egen verkstad. Då kan de köpa reservdelar från Mekina. Att vara ett nav för reservdelar ser Catrine Rudbäck Sageryd som ett växande segment.
– Nu sitter vi med en del integrationsproblem för att koppla ihop en e-handel med vårt affärssystem och vårt lager. När det är gjort blir det ännu enklare att handla reservdelar av oss, säger hon.
”För mig var det väldigt skönt att vara mammaledig. Det var första gången som jag tog en paus i företagandet.”
Det har gått tio år sedan Mekina bildades och Catrine Rudbäck Sageryd startade företag i en bransch som hon inte kunde något om. Sedan dess har Mekina vunnit priser som Årets Företagare i Stockholms Län och DI Framtidsgasell.
Catrine Rudbäck Sageryd har blivit en luttrad företagare i en mansdominerad bransch och hon har blivit mamma. 2021 fick hon dottern Joline tillsammans med en annan hårt arbetande entreprenör, Jacob Rudbäck, som driver gig-företaget Yepstr.
Det var inte lätt att slita sig från företagandet, men hon tog likväl föräldraledighet under ett år.
– För mig var det väldigt skönt att vara mammaledig. Det var första gången som jag tog en paus i företagandet. Jag tyckte det var jättehärligt, säger hon.
Hon upplever att många kan vara dömande mot kvinnor som har fått barn och samtidigt satsar hårt på karriär.
– Att uppfostra min dotter och vara med min dotter är det absolut viktigaste för mig. Men jag har också Mekina, som är mitt andra barn, som är otroligt viktigt för mig. Och här har jag anställda som jag bryr mig så otroligt mycket om. Jag kan inte bara lämna det åt sidan. Man måste inte välja, säger hon.
Även om hon stötte på en del problem i början av Mekina-åren är hennes tips till andra som startar bolag, inte minst kvinnor, att snegla på alla dessa verksamheter som står inför ett generationsskifte eller har konkursat. Det finns en mängd etablerade bolag där ute som behöver moderniseras eller digitaliseras, man behöver inte ha en unik affärsidé. Att köpa ett inkråm behöver inte heller vara dyrt, är hennes erfarenhet.
Hon har mognat som företagare och har lättare att delegera än tidigare. Med åren har hon också blivit bättre på att veta vilka styrkor respektive svagheter hon har.
– Och i det tror jag att jag får ett självförtroende. För jag tycker också att det är så otroligt roligt det jag gör. Och jag vill så väldigt gärna vara en bra förebild för andra kvinnor.
– Jag tror att det är så viktigt att vi kvinnor bara säger; ”men fan, jag kan det här!” Och då vill jag visa att man kan vara lite kaxig, ja, ha nästan lite för högt självförtroende, säger hon.