FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Entreprenörer tipsar: Så lyckas du med ditt företag i USA

Bild: Julio Cortez

Det krävs att du bygger nätverk för att lyckas som företagare i USA. Tidningen Entrepreneur har intervjuat företagare som ger tips och råd.

Går det att lyckas för en europé att lyckas som företagare i USA. Tja, statistiken säger att 40 procent av alla företag på Fortune 500 har startats av immigranter i USA. Men det krävs en insats och att bygga nätverk är en förutsättning säger en av dem som lyckats och delar med sig av goda råd.

Drömmarnas och möjligheternas land. i USA kan alla som vill och orkar arbeta lyckas. Så sägs det. Många lyckas - under förutsättning att de snabbt kan bygga upp ett nätverk av kontakter.

– Att vara helt ny i landet gör att kontaktnätet är begränsat. Det gör det betydligt svårare att komma igång, säger IT-företagaren Kaspar Tiri från Estland.

Därför kan en inkubator eller kontakt med något av de många universiteten vara en inkörsport. Ytterligare goda råd är att snabbt lära sig kulturen och vara uppmärksam på kulturskillnaderna, inte bara mellan Europa och USA utan också inom USA. Blygsamhet är heller ingenting som premieras i USA. Stas Tushinskiy, som startat teknikföretaget Instreamatic AI i San Francisco har mött alltför många försiktiga pitchar från dem som letar investerare.

– Många med icke-amerikansk bakgrund har inte den berättartalang som krävs för att få investerare att lyssna. I USA är konkurrensen stenhård och att då vara realistisk och modest i sin story-telling, det fungerar inte. Och be aldrig om ursäkt för att du inte är amerikan!

Tvärtom krävs det alltså engagemang och ett outtröttligt gott humör. Kort sagt jävlar anamma, för att slå sig fram i den djungel som amerikanskt näringsliv bitvis är, skriver Entrepreneur.

Entrepreur: Tre lärdomar från företagare som lyckats i USA

Danske Bank: Så lyckas du internationellt