E-HANDELNS UTVECKLING
E-handelsföretag i otakt med shoppingsugna konsumenter
Konsumenter är redo för att fynda på Black Friday, men många e-handlare möter inte deras förväntningar, visar Svea Banks E-handelsindikator och Prisjakts Konsumentkompass.
Två av fem e-butiker att de inte kommer ha några erbjudanden. Samtidigt uppger tre av fem handlare att försäljningen under fjärde kvartalet har stor eller mycket betydelse för verksamhetens resultat.
"För butiker är utmaningen under Black Friday att stå ut i bruset av erbjudanden, ofta finns liknande produkter att köpa hos flera handlare till samma rabatt. Då blir andra typer av mervärden avgörande för konsumentens köpbeslut", säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker, Prisjakt i ett pressmeddelande.
Av de som tar fram erbjudanden kommer majoriteten, 66 procent att satsa på prissänkningar 17 procent kommer att sänka priserna mer i år jämfört med tidigare, men vanligast (46 procent) är att hålla samma prissänkning som förut.