FRIHANDELNS FRAMTID

Hälften av alla fartyg undviker Röda havet

Många fraktfartyg tar den längre rutten förbi Godahoppsudden. Bild: Anna-Lena Lindqvist/TT

Ekonomi (TT-Bloomberg)

Rädsla för attacker i Röda havet får ett växande antal lastfartyg att styra om sin rutt. Fler än fyra miljoner containrar transporteras nu i stället runt Afrikas sydligaste spets, Godahoppsudden.

Hotet från den islamistiska och Iranstödda Huthi-rörelsen i Jemen har gjort att världens största rederier ställts inför två alternativ: antingen fortsätta via Röda havet och Suezkanalen med risken att utsätta fartyg och besättning för attacker liknande de som skett den senaste tiden, eller att låta fraktfartygen ta den betydligt längre och mera kostsamma rutten förbi Godahoppsudden.

Statistik som nyhetsbyrån Bloomberg tidigare i veckan tagit del av, visar att ungefär hälften av alla lastfartyg som normalt sett trafikerar Röda havet nu väljer rutten via Godahoppsudden i stället.

Nästan 300 fartyg med en totalt kapacitet av 4,3 miljoner 20-fotscontainrar har valt att ta den säkrare men längre rutten. Det är närapå en fördubbling jämfört med veckan före och motsvarar 18 procent av världens globala containerkapacitet.

Längre resrutt

För dessa väntar dock en 25 procent längre resrutt än om man passerar Suezkanalen på vägen till Europa, och de stigande kostnaderna kan nu bli ett orosmoment för världsekonomin. Redan nu har kostnaden för att frakta en 40-fotscontainer från Asien till Europa trefaldigats till 5 000 dollar, cirka 50 000 svenska kronor, påpekar Judah Levine vid företaget Freightos för Bloomberg.

Danska fraktjätten AP Møller-Mærsk har nyligen meddelat att man återupptar trafiken via Röda havet efter att en USA-ledd skyddsstyrka ska patrullera Röda havet i syfte att förhindra ytterligare attacker på handelsfartyg.

Attackerna har utförts som en hämnd på Israel för Gazakriget men det finns frågetecken om det amerikanska initiativet är tillräckligt, påpekar Gerard DiPippo, geoekonomisk analytiker och knuten till nyhetsbyrån Bloomberg.

– Det kan vara så att det inte är tillräckligt för att bolagen ska återuppta trafiken via Röda havet. Ju längre attackerna pågår, desto större blir trycket på USA att gå på offensiven vilket riskerar att innebära en eskalering regionalt, säger han.

Fakta

Vad är det egentligen Huthi-rörelsen gör?

Det är inte nytt att den islamistiska och Iranstödda rörelsen attackerar fartyg som passerar genom Röda havet, men den senaste tiden har attackerna skett betydligt mera frekvent. Förutom attacker med bland annat drönare har man också försökt att borda fartyg. Flera fartyg har skadats men inget har sänkts ännu.

Varför sker det just nu?

Huthi-rörelsen har sagt att attackerna handlar om att visa stöd för palestinierna i kriget mellan Israel och Hamas. Rörelsen har sagt att den kommer att, förutom att använda sig av drönare och olika robotar mot israeliska områden, fortsätta attackera fartyg ända tills Israel avslutar sin offensiv.

Varför är Röda havet så viktigt hur handelsperspektiv?

Det är den enda rutten för att ta sig via Suezkanalen och kopplar samman Asien med Europa. Ungefär tolv procent av all global handel passerar genom kanalen årligen.

Vad blir konsekvenserna?

Många rederier har valt den betydligt längre rutten via Godahoppsudden, det vill säga Afrikas sydligaste spets. Konsekvensen blir en 25 procent längre färd och det anses sannolikt att kostnaderna på olika varor kan behöva höjas som kompensation.

Vilka åtgärder har vidtagits?

Många företag har egen säkerhetspersonal, i form av beväpnade vakter ombord. Dessutom har man bland annat från amerikanskt håll utlovat förstärkt militär närvaro i området med stridsfartyg.

Källa: Bloomberg.