DEN SVENSKA EXPORTEN
Strejk stoppar svenska tåg – ”Rörig situation”
Nästan alla godståg till och från Sverige står still på grund av den tyska tågstrejken. ”Vi har lyckats tråckla igenom en del tåg”, säger GreenCargos presschef Stephan Ray, som varnar för vad som kan hända när bangårdarna blir överfulla.
Skåne och Öresundsbron är en av de viktigaste vägarna för godstransporter ut och in i landet: cirka 30 procent av allt gods årligen passerar här, på lastbil och järnväg. Men just nu har den strömmen minskat till en rännil eftersom en stor del av den tyska järnvägspersonalen är mitt i en tre dagar lång strejk. I första hand är det lokförare anslutna till facket GDL som strejkar, tillsammans med en del annan personal. Även om GDL inte kontrollerar samtliga lokförare i Tyskland, så påverkas hela den tyska järnvägstrafiken – vilket alltså skapar stora problem även i Sverige.
− Vi har lyckats tråckla igenom en del tåg från Sverige, framför allt med kritiska transporter. Men det är en rörig situation och framför allt svårt att få en överblick, säger Stephan Ray, presschef på Green Cargo, till TN.
I vanliga fall rullar i snitt 353 tågvagnar per dygn över Öresundsbron. Green Cargo står för drygt 50 procent av den volymen. Nu parkerar vagnarna bland annat i Malmö och på den danska sidan i väntan på att strejken ska ta slut. Men för att inte alla de stillastående tågen ska skapa vad Stephan Ray kallar en ”trafikinfarkt” så har ett antal tåg stoppats från att köra i väg från sin ursprungliga station, ett så kallat avsändningsförbud.
− När strejken väl är över måste vi kunna komma i gång snabbt och det går inte om bangården är överfull, säger han.
Den tyska strejken berör enbart tågtrafiken och påverkar inte de närmare 2 000 lastbilar som varje dygn passerar Öresundsbron. Men att snabbt föra över godset från järnväg till lastbil är ingen utväg för att hålla transporterna igång: Det krävs 40–50 lastbilar för att ta över godset från ett enda godståg.
Enligt GDL ska strejken avslutas på fredag men redan en tredagarstrejk ger konsekvenser för bland annat varu- och komponentflödena till industrin. Konflikten har även kritiserats av det tyska statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn som menar att det kan vara tal om en olovlig strejk.