Helmersson avgår som vd för H&M
Ekonomi (TT)
Efter fyra år som vd avgår Helena Helmersson som vd för klädjätten Hennes & Mauritz. Ersättaren, Daniel Ervér, rekryteras internt.
Efter 26 år inom företaget och de senaste 4 åren som vd, meddelar nu Helena Helmersson att sluta. I anslutning till H&M:s bokslut kommer beskedet.
"Det har dock stundtals varit en krävande tid för mig personligen och jag känner nu att det är dags att lämna vd-rollen, vilket självklart inte varit ett lätt beslut", skriver Helmersson i ett pressmeddelande.
Helena Helmersson klev in som vd januari 2020. Kort därefter bröt pandemin ut och H&M var ett av många bolag som fick plötsligt stänga merparten av sina drygt 5 000 butiker globalt när pandemins restriktioner trädde i kraft. Hon har därefter navigerat bolaget genom utträdet från den ryska marknaden i samband med Ukrainakriget och bojkott i Kina av H&M:s varor.
På Stockholmsbörsen har samtidigt aktien haft en svag utveckling där den gått från en kurs på 207 kronor till dagens 168 kronor, en nedgång på 19 procent. Detta samtidigt som Stockholmsbörsen lyft markant.
”Det är med blandade känslor som jag har meddelat styrelsen mitt beslut att lämna vd-rollen”, skriver Helmersson i ett pressmeddelande.
”Jag är mycket stolt över vad vi de senaste åren tillsammans har åstadkommit under denna intensiva tid då vi navigerat igenom en pandemi och flera geopolitiska och makroekonomiska utmaningar. Det har dock stundtals varit en krävande tid för mig personligen och jag känner nu att det är dags att lämna vd-rollen, vilket självklart inte varit ett lätt beslut”, skriver hon i pressmeddelandet.
Rekryterar internt
Daniel Ervér har arbetat inom bolaget i 18 år i olika roller, han kommer senast som ansvarig för H&M som är det största varumärket inom H&M-gruppen.
Samtidigt som beskedet om vd-bytet nu kommer så presenterar företaget sitt bokslut. Styrelsen föreslår en oförändrad utdelning om 6,50 kronor.
Vinsten före skatt uppgick till 3,9 miljarder kronor. Detta kan jämföras med vinsten på 463 miljoner kronor samma period föregående år.
Omsättningen uppgick till 62,6 miljarder kronor jämfört med 62,4 miljarder kronor samma period föregående år.
Lägre köpkraft
"Året präglades för många konsumenter av lägre köpkraft till följd av hög inflation och höga räntenivåer. Trots detta ökade vår nettoomsättning på jämförbara marknader i förhållande till 2022", skriver Helmersson i bokslutet.
Försäljningen under fjärde kvartalet har påverkats av ett ovanligt varmt väder på flera viktiga marknader i Europa, skriver bolaget.
"Från mitten av oktober återhämtade sig försäljningen i takt med mer normalt höstväder med väl mottagna kollektioner", skriver man i rapporten.