DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Så ska kvinnors företagande stärkas
She’s Next är ett nytt entreprenörsinitiativ där kvinnliga innovatörer och företagare hyllas.
Bara 28 procent av de svenska företagarna är kvinnor. Men den siffran är Sverige sämst i Norden.
– Sverige behöver alla sina talanger för att kunna vara konkurrenskraftigt. Att halva befolkningen står för mindre än en tredjedel av Sveriges företagande innebär att vi tappar viktig kompetens, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) i ett pressmeddelande.
För att förbättra siffrorna har Visa tagit initiativet till She’s Next. Tre svenska företag valts ut och tilldelas 10 000 eurdo vardera. Årets utvalda företag är Unique Power Entrepreneurs, Lika Olika och Unna Baby. Den 12 februari sker prisutdelningen.
– Genom att stärka kvinnliga entreprenörer främjar vi inte bara jämställdhet utan möjliggör för talanger att utvecklas och förverkliga sina drömmar. Fler företag bidrar självklart även positivt till jobbmöjligheter, ekonomisk tillväxt och samhällsutvecklingen, vilket vi alla har fördel av, säger Fredrik Lindquist, chef för Visa i Sverige i pressmeddelandet.