BROTTEN MOT FÖRETAGEN
Hans medarbetare knivskars – kräver mer från polisen: ”Ett hån”
Knivskuren personal, ett mord på en 15-åring ett stenkast från butiken och ökade stöldförsök. ICA-handlaren Börje Johansson efterfrågar större utredningsvilja från polisen – samtidigt som han vill skapa förutsättningar för det mänskliga mötet. ”Det handlar om att bygga ett bättre och tryggare samhälle tillsammans”, säger han till TN.
Börje Johansson har varit verksam i ICA-butiken i Skogås centrum sedan början på 80-talet, och helt i egen regi sedan år 2000. Han har med andra ord sett samhällets utveckling från en mataffärs perspektiv i 40 år. Och utvecklingen oroar honom.
För nästan exakt ett år sedan sköts en 15-åring ihjäl av en misstänkt 16-åring på en sushirestaurang ett stenkast från ICA-butiken. En månad senare blev en person i Börjes personal knivskuren av en maskerad rånare. Lägg därtill ett ökat antal stölder mot butiken, en trend som går att se i hela landet.
Börje Johansson beskriver en situation där många företagare och medborgare har tappat förtroendet för polisen, och i längden samhällskontraktet, på grund av att många brott inte utreds ordentligt.
– Man blir uppgiven. Killen som knivhögg min personal fick sex månader fängelse för brott mot knivlagen och narkotikalagen, trots 15 åtalspunkter. Man kunde inte bevisa knivskärningen och rånen bortom rimligt tvivel, men då har polisen varken gjort en forensisk undersökning på blodspåren eller ens en platsundersökning, säger Börje Johansson och fortsätter:
– Det blir ett hån mot de drabbade.
Inte värt att anmäla brott
Svenskt Näringslivs företagarpanel från förra året visade att 57 procent av alla företag som utsätts för brott inte polisanmäler. Samtidigt visar Svensk Handels undersökning att nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023. Polisforskaren Stefan Holgersson säger i en intervju med TN att han är mycket kritisk till att polisen systematiskt lägger ner brott mot företag i stället för att utreda dem.
Börje Johansson delar Stefan Holgerssons bild, och beskriver en situation där det är väldigt krångligt att anmäla brott till polisen, samtidigt som det inte finns något förtroende för att de ska utredas ordentligt.
– Jag tycker inte vi ska bura in fler människor på totalen, men alla de mängdbrott vi utsätts för måste utredas. Det måste vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel, säger han.
– Vad gör det med medborgarna i ett samhälle när medborgarna tappar förtroende för rättsväsendet och inte upplever att det är värt att polisanmäla brott? Jag tror att det finns väldigt många skickliga poliser i den organisationen som känner en stor frustration i att de inte kan göra sitt jobb.
Ser mötet mellan människor som en nyckel
Under intervjun skojar Börje med en kund som inte har ett ICA-kort och säger att han borde skaffa ett, samt tar sig tid att hjälpa en kvinna att hitta sesamfrön. Han tror starkt på att skapa förutsättningar för människor att mötas. Både för att skapa ett bättre samhälle, men också i ett rent brottsförebyggande syfte. Därför står det alltid en ur personalen och hälsar på kunderna och frågar om de hittat allt i självscanningen i butiken.
– Trygghet-och säkerhetsarbetet börjar med att vi hälsar på kunderna. Det är så vi bygger förtroende och tillit för varandra, säger han.
– Jag ser att det är uppskattat. För en del människor som kommer in i butiken kanske vi är de enda som de hälsar på den dagen.
Börje Johansson tror att problemet med brottsvågen sträcker sig längre än brister inom Polismyndigheten. Han ser hellre en tydlig politisk vision om hur personer som håller på att dras in i kriminalitet får hjälp att bli en del av samhället, än avskräckande åtgärder så som fler poliser och väktare.
– Det handlar om att bygga ett bättre och tryggare samhälle tillsammans. Där kan näringslivet spela en stor roll och hjälpa till om man ges möjligheten, avslutar Börje Johansson.