DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN
Så ska evenemangens värde bli tydligt
År 2022 såldes sex av de största evenemangsföretagen biljetter för 7,3 miljarder kronor. Men vad betyder egentligen evenemangen för svensk ekonomi? Det är statistik som nu ska tas fram, rapporterar Besöksliv.
Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF står bakom initiativet Evenemang i siffror och får finansiering av Tillväxtverket.
– Behovet uppstod under pandemin, i en tid när alla evenemang stängdes ner. Organisationer som Svensk Live hade en nära dialog med politikerna och alla frågade efter statistik, men ingen kunde ge ett svar. Det blev tydligt att det saknades, säger BFUF:s vd Stina Algotsson till Besöksliv.
Rapporten, som presenteras i maj i år, kommer att kunna användas som underlag för bland annat destinationer. Det handlar bland annat om att kunna tänka strategiskt, enligt henne.
– Jag upplever att det är enklare att gå vidare och prata andra värden när siffrorna finns, annars fastnar man lätt i diskussionen. Det är värt jättemycket, konstaterar Stina Algotson.