DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Eurovision ett lyft för Malmös besöksnäring

Programledarna Farah Abadi och Pernilla Månsson under lottningen av semifinalplatserna i Eurovision Song Contest 2024 på Rådhuset i Malmö. Bild: Johan Nilsson/TT

När Malmö efter tretton år åter står som värdstad för Eurovision är förväntningarna höga. ”Värdet för besöksnäringen är helt ovärderligt”, säger Karin Karlsson Malmö stads huvudprojektledare, till Besöksliv.

Utvärderingar från 2013 visar att många upptäckte Malmö för första gången.

– Malmö kommer att ha världens strålkastarljus på sig hundra procent under hela Eurovision-veckan, så värdet för besöksnäringen är helt ovärderligt, säger Karin Karlsson till Besöksliv.

Hon understryker att många som kommer i arbete tack vare evenemanget.

– Den här typen av stora evenemang spelar en stor roll i att skapa det första jobbet eller instegsjobb. 2013 genererade Eurovision motsvarande 131 heltidstjänster i besöksnäringen. Nu har vi eftersökt 600 volontärer, och en del av dem har kanske haft svårt att komma in på arbetsmarknaden, så det finns ett värde även där, säger Karin Karlsson till sajten.

Besöksliv: Besöksnäringen i Malmö laddar för Eurovision