KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Svenska exportsuccén: Sänker energikostnader och utsläpp radikalt

Martin Lewerth, vd på värmepumpsföretaget Aira, ser stor potential ute i Europa. ”De här marknaderna är underutvecklade på värmepumpsområdet och har ett enormt beroende av olja och gas”, säger han. Bild: Pressbild

Energi är en av de största utgifterna i ett hushåll idag. Nu tänker värmepumpsföretaget Aira ta Europa med storm och samtidigt minska utsläppen rejält. ”Vi ser en stor chans att göra skillnad”, säger vd:n Martin Lewerth till TN.

Efterfrågan på värmepumpar har fullständigt exploderat i Europas kamp mot ett fossilt energiberoende. Under 2022, samma år som energikrisen bröt ut, växte marknaden med över en tredjedel till tre miljoner sålda enheter. Men för clean-energy-techbolaget Aira är det bara en bråkdel av den underliggande marknadspotentialen.

– I Europa använder vi fortfarande 130 miljoner olje- och gaspannor för att värma våra hem. De här teknikerna är ineffektiva, dyra och är tredje största källan till koldioxidutsläpp i Europas totala utsläpp, säger vd Martin Lewerth till TN i samband med en produktlansering.

Aira, som grundades av investmentbolaget Vargas – som även står bakom Polarium, Northvolt, H2 Green Steel - har sedan lanseringen i juni 2023 satt ett tydligt och ambitiöst mål: Att göra Europa fritt på gas.

– Alla är överens om att priset på fossil användning kommer att öka. Därför kommer det bli ännu viktigare att kunna hushålla med energianvändningen. Vi är övertygade om att om man som konsument har rätt energilösningar i hemmet, kommer man kunna halvera sin energikostnad framöver. Med Airas värmepump kan konsumenter sänka sina uppvärmningskostnader med upp till 40 procent och minska sina koldioxidutsläpp med 75 procent vilket ökar till 100 procent med fossilfri energi, säger Martin Lewerth.

Vill bryta beroende av olja och gas

Med en gigafabrik i Polen och en tech-intensiv forskningsbas i Sverige har Aira nu tagit sig in på tre initiala marknader: Storbritannien, Tyskland och Italien.

– Det finns ganska mycket att göra på de här marknaderna som fortfarande är underutvecklade på värmepumpsområdet och har ett enormt beroende av olja och gas. Vi ser en stor chans att göra skillnad här, säger Martin Lewerth.

En utmaning idag är att gynnsamma skattestrukturer gör gas- och oljepannorna till billigare alternativ, förklarar han.

– Man har i princip subventionerat gasanvändningen i de här länderna, men då har man inte räknat in den extra kostnaden av att reparera pannorna som ofta går sönder. Vi är ändå optimistiska. Vi har varit i dialog med beslutsfattare på våra marknader och de liksom vi är övertygande om att vi måste växla över till mer hållbara alternativ och införa villkor som gör elen billigare i förhållande till gas, säger han.

Ligger i framkant

TN har tidigare rapporterat att svenska bolag ligger i framkant på värmepumpmarknaden och att många aktörer nu vill ta del av omställningsresan. Hur ska då Aira sticka ut från de globala etablerade värmepumpsleverantörerna? En konkurrensfördel, berättar Martin Lewerth, är att Aira har total produktkontroll, vilket i sin tur ger dem förutsättningar att skapa en cirkulär affärsmodell.

– Vi är inget produktföretag i den traditionella meningen utan snarare tjänsteföretag som erbjuder helhetslösningar från produkt till installation, reparation och underhåll. I den gamla världen skapade man en transaktionell relation till kunden. Ju mer bilen går sönder desto mer pengar kunde man tjäna på att sälja oljefilter och reservdelar. Vi vill att cirkularitet ska vara kärnan i vår verksamhet och skapa en relation med kunden i flera år, säger han.

Aira lägger också fokus på den digitala användarupplevelsen. Värmepumparna är fria från displayer och kan i stället styras på distans via en app. De har också designats utifrån att värmepumparna ska bli mindre komplicerade och tekniska, utan lika användarvänliga som ett kylskåp eller diskmaskin.

– Vi vill göra enkel intuitiv användning till en målgrupp av hushåll som har väldigt liten kunskap och erfarenhet av värmepumpar. Vi erbjuder hushållen en möjlighet att optimera sitt specifika användningsmönster och husets individuella förutsättningar, säger Martin Lewerth.

Planen är att alla ska ha råd

Värmepumpsbolaget har också lagt vikt på att skapa en mer tilltalande prislapp mot kund. I länder som Sverige är värmepumpar ingen stor kostnadsfråga eftersom det blivit normen för husuppvärmning sedan oljekrisen 1970-talet. Men ute i Kontinentaleuropa är det fortfarande reserverat för hushållen med stor köpkraft. Därför har Aira introducerat ett månatligt betalningssystem för att ta bort det största hindret för hushåll i form av höga förskottsbetalningar.

– Energi är en av de största utgifterna i ett hushåll idag. Den som vill utrusta sitt hus med energieffektiva lösningar som värmepump, solpaneler och batteriladdare till bilen kan behöva lägga ut minst 500 000 kronor på ett bräde. Vi vill erbjuda månadsbetalningar på samma sätt som man betalar för abonnemanget för ett fast bredband- och tv. Det kommer att variera från land till land och installation till installation, men i England räknar vi till exempel med att snittkostnaden för våra värmepumpslösningar kommer landa på 79 pund i månaden. Det är också ett populärt alternativ bland våra kunder. I Italien är abonnemangslösningar ett populärt alternativ och upptar 75 procent av vår försäljning, säger Martin Lewerth.

För att kunna möta den ökade volymen av installationer kommer Aira även att satsa på egna utbildningar, berättar vd:n.

– Vi sätter upp våra egna akademier i Europa där vi kommer att träna tusentals installerare. Vi kommer att se till att de har god branschkunskap, kanske med erfarenhet av att installera gaspannor, och utbilda dem till kvalificerade värmepumpsingenjörer. Vi kommer även införa ett traineeprogram där kompetenta installatörer och försäljningspersonal kommer att utbilda praktikanter utan tidigare erfarenhet, säger han.

Hur ser ni på utmaningarna med att säkra en robust och leveranssäker elinfrastruktur i takt med allt fler energieffektiva produkter ska installeras i miljontals hushåll runtom i Europa?

– Det talas mycket om effektbrist och elbrist. Det här påminner om när man oroade sig för hur det mobila nätverket skulle räcka till. Om det finns en efterfrågan kommer det alltid finnas någon som ser till att infrastrukturen byggs ut. Så vi ser faktiskt inte några problem på det området i dagsläget. Nu har vi gjort så pass många installationer att jag känner mig hoppfull kring det här. I vissa länder krävs det att man genomgår en tillståndsprocess för att koppla in sig till nätet. Men det är inget hinder i sig utan mest en tidsfråga, säger Martin Lewerth.

Som en aktiv aktör i omställningens Europa, hur ser Aira på EU:s väg mot ett hållbart näringsliv och hur samspelar den med främjandet av konkurrenskraft inom unionen?

– Som jag ser det är det nödvändigt med åtgärder och agerande från politiken för att vi ska kunna uppnå Parisavtalet och möta klimathoten. Utifrån ett regulatoriskt ramverk är det sedan företagen som driver på förändringen, och som till viss del möjliggör att vi som individer kan göra val som gör skillnad.

Finns det förbättringspotential?

– Det är klart att det finns förbättringspotential både på EU-nivå och på nationell nivå. Vad det gäller konkurrenskraften så behöver vi framför allt långsiktiga och tydliga regler att förhålla oss till. På nationell nivå har naturligtvis artificiellt låga gaspriser varit ett otyg, som försenat elektrifieringen av bostadsuppvärmning.

Tror du att svenska företag har en stor konkurrensfördel att bli ledande inom hållbart näringsliv?

– Absolut. Vi har en lång stolt tradition på området. Det hjälper oss på olika sätt – dels har vi med oss hållbarhetstänket i vårt utvecklingsarbete, dels hjälper det till att attrahera investeringskapital och dessutom så hjälper det säkert ett och annat bolag med en positiv positionering.