DEN SVENSKA INDUSTRIN

Elbilarnas utsläpp ska börja räknas

Bild: Christine Olsson/TT

Förbudet mot förbränningsmotorer börjar ifrågasättas alltmer och nu inför EU ett nytt räknesätt för elbilarnas klimatpåverkan.

EU har sedan tidigare satt ett förbud mot försäljning av bilar med förbränningsmotorer från 2035, men kritiken mot beslutet växer alltmer på sina håll – inte minst i Tyskland som har en omfattande industri kopplad till just förbränningsmotorer.

Tyska kristdemokraterna vill exempelvis att förbudet rivs upp eftersom de bedömer att bilindustrin helt enkelt inte klarar av att ställa om tills dess och möta den kinesiska konkurrensen, skriver tidningen Carup.se

– Vi vill avskaffa förbudet mot förbränningsmotorer och bevara Tysklands spetsteknologi för förbränningsmotorn och vidareutveckla den på ett teknikneutralt sätt, skriver partiet i sitt valmanifest till EU-valet enligt Berliner Zeitung.

Den senaste given i EU är nu att utsläpp från elbilar ska börja räknas. I dag räknas elbilar ha noll i utsläpp oberoende av vilken elmix de laddas med. Det vill man nu ändra på och börja räkna ut koldioxidutsläpp per kilometer, beroende på vilken elmix den laddats med, skriver Carup.

Det är ännu inte fastställt hur de nya ”CountEmissionsEU” ska användas men som det fungerar i dag riskerar tillverkare att få klimatböter av EU om de inte säljer en stor andel elbilar. Om elbilarna får ett utsläppsvärde kommer kalkylen för biltillverkarna att ändras, noterar Carup.

Carup: ”Chocken: Därför ska elbilar få CO2-utsläpp per km”