SVERIGES ENTREPRENÖRER

Rekordmånga startar UF-företag – här är affärsidéerna som trendar

Kvällens stora vinnare blev Gralg UF från Donnergymnasiet, Göteborg. Grundarna, från vänster: Arvid Distner, Charlie Arby, Emmy Berggren, och Magnus Lissbrant. Bild: Ung Företagsamhet

I år startade rekordmånga gymnasieelever företag, visar en ny rapport från Ung Företagsamhet. Den visar också att hållbarhet har blivit en självklar utgångspunkt för den nya generationen. ”Det handlar om att se det andra inte ser”, säger Carsten Greif som ligger bakom rapporten.

I en av Stockholmsmässans luftiga mässhallar bredde ett stimmigt folkhav ut sig kring hundratals montrar. Det skakades hand, såldes idéer och knöts kontakter för framtiden. Så såg det ut när TN besökte SM i Ung Företagsamhet på onsdagen. Ett två dagar långt event, där 800 gymnasieelever från hela landet spred visioner, inspiration och affärsmöjligheter som sträckte sig långt bortom mässgolvet.

Eventet, som har ägt rum i över 30 år, har blivit en återkommande temperaturmätare för Sveriges framtida entreprenörskap. Och enligt en ny AI-genererad rapport från organisatören Ung Företagsamhet har det unga entreprenörskapet aldrig mått bättre. I år startade totalt 38 824 gymnasieelever UF-företag, den högsta mätningen sedan initiativet startade 1980.

– Det är rekord för Sverige. Det betyder att en tredjedel av alla Sveriges grundskolor driver UF-företag, säger Tove Jarl, vd för Ung Företagsamhet Sverige.

Individualism framför idealism

Med hjälp av AI har organisationen indexerat, kategoriserat och analyserat en rad trender bland de totalt 12 356 inkomna affärsidéerna. En av dem är att årets UF-företagare fokuserar mer på individuella behov och intressen än idealism.

– I en tid när vuxenvärlden är upptagen med oerhört svåra och tunga frågor är det inte så himla konstigt att de unga ifrågasätter samtiden och söker sig till den med livsbejakande individualism. Det finns ju fortfarande en trend att vilja hjälpa till men då mest med fokus på jämnåriga eller yngre eller att genom att adressera specifika samhällsutmaningar som jämställdhet, säger Carsten Greif, ansvarig för analys och utveckling och som sammanställs rapporten.

Just jämställdheten är ett område där UF-företagen har kommit ganska långt, poängterar Tove Jarl.

– Nu har 55 procent av företagen minst en kvinna med i teamet vilket bidrar till att lösa ojämlikheten i näringslivet, säger hon.

Hållbarhet en självklarhet

Andra trender är att hållbarhet ses som en affärsmässig fördel. Medan etablerade företag behöver ställa om och tänka på hur de ska jobba mer med hållbarhet, har det blivit en självklar utgångspunkt för den här generationen.

– Det har blivit en hygienfaktor snarare än ett radikalt ställningstagande. En vanlig typ av UF-företag handlar om att se det andra inte ser. Alltså att man tillvaratar olika typer av spillprodukter och producerar någonting nytt, säger Carsten Greif.

Rapporten visar också att årets centrala teman är hälsa och välmående, där många UF-företagare erbjuder produkter som snabbt och enkelt tillgodoser kroppens näringsbehov.

Det finns även specifika affärstrender runtom i landet. I Göteborg och Västra Götaland ligger fokus på hållbarhet och medvetna val, medan Stockholm riktar in sig på hälsa och välmående. I Norrland används ofta ordet "unikt" i affärsidéerna, och i Gävleborg, Västerbotten och Västernorrland är lokal produktion och handgjorda produkter viktiga. Även om det inte går nöd på unga entreprenörer finns det många fler unga som borde få chansen att testa sina vingar, menar Tove Jarl.

– Det är finns fortfarande två tredjedelar av gymnasieskolor som inte får tillgång till det här. Vi anser att UF-företagande ska kunna räknas som ett individuellt val i gymnasiet och ge meritpoäng, för att uppmuntra fler elever att delta och dra nytta av den erfarenhet som entreprenörskap ger, säger hon.

Göteborgsbolag får tävla Italien

Som höjdpunkt på eventet utdelades även en rad utmärkelser, bland annat Årets UF-företag där vinnarna får representera Sverige i EM i Italien senare i sommar.

Det priset gick till Göteborgsbaserade Gralg UF för sin innovativa affärsidé om en ekologisk och klimatpositiv gödsel baserat på mikroalger. Bolaget vann även guld i Årets ekologiskt hållbara UF-företag och silver i Årets innovation. Dessutom utsågs vd, Charlie Arby till Årets unga ledare.

– Det känns helt otroligt och en dröm som vi har haft sedan vid startade vårt UF-företag. Det är så kul att vårt arbete som vi har lagt ner har lett till det här, säger en av medgrundarna Arvid Distner.

På mässgolvet pratade TN med fyra bolag som likt Gralg UF kvalificerade sig till att delta EM-finalen. Här berättar de om sin entreprenörsresa hittills och sina visioner för framtiden.

Blowout:

Elin Bozarslan Eriksson, Filippa Karling, Linnea Nordström och Anja Lindvall. Bild: Gabriel Cardona Cervantes

Affärsidé: Specialiserar sig på att sälja mjuka papiljotter som är skonsammare för håret och bekväma att kunna sova i på natten.

Grundare: Linnea Nordström, Företagsledare/VD; Filippa Karling, Produktion, inköpare; Elin Bozarslan Eriksson, Säljare; Anja Lindvall, Marknadsförare.

Vad inspirerade er att starta det här företaget?

– Vi är fem tjejer som är intresserade av hår och skönhet. Vi ville hitta något inom den branschen för att nå ut till så många som möjligt. Vi såg en trend med att locka håret utan att använda locktång och skapade en produkt inom den branschen som var ny på marknaden.

Vilken är den största utmaningen ni har stött på som entreprenör och hur löste ni den?

– Vi har haft flera utmaningar, särskilt med produktionen. I början sydde vi alla papiljotter för hand, vilket var tidskrävande. Vi har bara haft en till två lektioner i veckan i entreprenörskap och behövt lägga mycket tid på fritiden. Att balansera att vara både arbetskollegor och vänner har också varit en utmaning.

Vad är era framtidsplaner för företaget?

– Vi vill vidareutvecklas till ett aktiebolag i början av 2025 och få rull på produktionen med en stabil leverantör som kan tillverka våra papiljotter. Målet är att sälja så många papiljotter som möjligt och omsätta en halv miljon.

Sportshots

Filip Abrahamsson. Bild: Gabriel Cardona Cervantes

Affärsidé: Specialiserat sig på att erbjuda en god, smidig och koncentrerad vätskeersättande dryck som håller vätskebalansen på en stabil nivå både under och efter idrottande.

Grundare: William Sugiardjo, VD; Filip Abrahamsson, Ekonomichef; Noah Ahlgren.

Vad inspirerade er att starta det här företaget?

– Vi går alla i samma klass och ville starta ett UF-företag. Vi ville göra något speciellt och kom fram till att skapa en sportshot, ett gel-liknande innehåll som är lättare att få i sig. Vårt mål var att komma långt och inspirera oss själva, vilket ledde oss till SM.

Vilken är den största utmaningen ni har stött på som entreprenör och hur löste ni den?

– Det svåraste var att få fram vår dricka. Flaskan, korken och etiketten var utmaningar. Många leverantörer ville antingen sälja i stora mängder eller till höga priser. Vi hittade till slut en bra leverantör efter mycket letande.

Vad är era framtidsplaner för företaget?

– Vi planerar att fortsätta och förmodligen starta ett aktiebolag. Vi vill öka produktionen, använda ett bryggeri och marknadsföra produkten för att nå ut till fler kunder.

JaktIQ

Clara Gullbrandsson och Hanna Lindberg. Bild: Gabriel Cardona Cervantes

Affärsidé: Utvecklar sällskapspel utformat för att underlätta för personer med inlärningssvårigheter att ta jägarexamen. Spelet är utvecklat för att vara roligt och engagerande, vilket gör att alla kan delta och spela, oavsett tidigare erfarenhet.

Grundare: Hanna Lindberg, VD och ekonomiansvarig; Clara Gullbrandsson, Marknadsföringsansvarig och vice VD.

Vad inspirerade er att starta det här företaget?

– Vi är båda jägare och vet hur svårt det är att ta jägarexamen. Vi ville hjälpa folk att nå sina mål och tyckte att det var synd att människor avstår från att ta jägarexamen på grund av inlärningssvårigheter.

Vilken är den största utmaningen ni har stött på som entreprenör och hur löste ni den?

– Den största utmaningen var att hitta ett tryckeri som ville hjälpa oss med vår lilla upplaga. Efter många kontakter hittade vi ett tryckeri som tyckte att vår idé var bra och ville stödja unga jägare.

Vad är era framtidsplaner för företaget?

– Vi vill utveckla företaget till ett aktiebolag och trycka upp fler spel för att sälja i butiker. Vi planerar också att digitalisera spelet och utveckla expansionspaket för andra områden som körkort och dykarcertifikat.

Dienaci

Ludvig Brenter, Amanda Nilsson, Vidar Cimrell. Bild: Gabriel Cardona Cervantes

Affärsidé: Tillverkare av fossilfria stålarmband med attraktiv design för målgruppen.

Grundare: Amanda Nilsson, vd, Ludvig Brenter, Ekonomiansvarig; Vidar Cimrell, Sälj; Gustav Berglund, Marknadsföring.

Vad inspirerade er att starta det här företaget?

– Vi ville skapa en produkt som kunde göra en positiv påverkan på marknaden och valde att använda fossilfritt stål för att skapa smycken. Armband har ett symboliskt värde för en grön omställning.

Vilken är den största utmaningen ni har stött på som entreprenör och hur löste ni den?

– Att få tag på det fossilfria stålet var svårt och tog lång tid. Vår produkt är komplex och vi har stött på många motgångar, men vi har fortsatt kämpa eftersom vi trodde starkt på vår idé.

Vad är era framtidsplaner för företaget?

– Vi ska driva vidare företaget som aktiebolag och etablera oss internationellt. Vår produkt behövs i alla länder och den gröna omställningen gäller alla, oavsett land, ålder eller kön.