DEN GLOBALA KONJUNKTUREN
Dämpad optimism hos svenska företag i världen
Indien, Förenade Arabemiraten och Saudiarabien sticker ut som de hetaste länderna för svenska företag att investera i framöver.
Men generellt råder en minskad optimism i skuggan av geopolitiska spänningar och protektionism.
– Dels beror det på att den europeiska ekonomin fortfarande hackar. Det andra är att handelskriget mellan framför allt USA och Kina intensifieras och utvecklas i fel riktning. Det där färgar bilden av hur utrikeshandeln fungerar, säger Jan Larsson, vd på halvstatliga Business Sweden.
En majoritet av svenska företag som verkar på världsmarknaden har blivit mindre optimistiska om affärsklimatet utomlands jämfört med i fjol, visar Business Swedens rapport "Global Business Climate Survey 2024", som bygger på en enkät med över 1 700 företag.
Överlag bedöms utsikterna ändå vara relativt goda på de flesta marknader. 65 procent av företagen förväntar sig ökad omsättning det kommande året och nästan hälften planerar att öka sina globala investeringar.
"Planeterna har radat upp sig"
Många blickar allt mer mot tillväxtraketen Indien.
– Planeterna har radat upp sig för Indien. Man har dragit igång en stor mängd interna investeringsprogram, man har fått en inre stabilitet och lyckats navigera i den geopolitiska situationen på ett sådant sätt att ingen tvivlar längre, säger Jan Larsson.
Att Förenade Arabemiraten och Saudiarabien börjat ställa om sina ekonomier från fossilberoende lockar också investerare.
– De kommer självklart hålla fast vid olja och gas så länge det bara är möjligt, men de förstår att den sagan har ett slut. Det finns ett förändringstryck till det bättre och stora mängder kapital.
I andra änden märks hur intresset för att investera i ekonomiska jättar som Kina och Tyskland dalar.
Positiv grundstämning
Den globala ekonomin har stöpts om de senaste åren till följd av kriser och krig – samtidigt som klimatomställning och digitalisering ställer nya krav. Det är en osäker tid där hoppet om en rejäl ekonomisk vändning grusas av företagens oro för ökande geopolitiska spänningar.
– Man ska inte måla ut det som att det är någon slags kris i affärsklimatet globalt. Men man ser ökande tariffer och mer protektionism. Svenska företag upplever att regeringar och kunder i sina upphandlingar styr mot att köpa inhemska alternativ, säger Jan Larsson.
Joakim Magnå/TT
Fakta
Representanter för mer än 1 700 svenska företag har svarat på frågor om det lokala affärsklimatet på 24 utländska marknader.
Några resultat:
Optimismen minskar. 2022 tyckte 51 procent av företagen att affärsklimatet var bra eller väldigt bra. Nu är samma siffra 37 procent. 45 procent har en neutral inställning.
65 procent förväntar sig ökad omsättning det kommande året och 48 procent planerar att öka sina globala investeringar.
82 procent upplever att Sveriges varumärke är en fördel för affärerna.
43 procent lyfter fram klimat och miljö som en viktig faktor i kundernas köpbeslut.
70 procent av företagen var lönsamma förra året. Bara 13 procent hade ett negativt resultat.
Källa: Global Business Climate Survey 2024