BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

"Historisk överenskommelse" om västsvenska tåg

Järnvägssatsningen mellan Göteborg och Borås är ett stort steg närmare att bli av. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Mångmiljardsatsningen på en ny järnväg mellan Göteborg och Borås är ett stort steg närmare att bli av.

Trots att kompromissen ökar kostnaderna med fyra till sex miljarder.

Det har öronmärkts 43,5 miljarder kronor för projektet, som ska ge en dubbelspårig järnväg mellan de båda städerna.

Men Härryda kommun, där Landvetter flygplats ligger, har satt sig emot den föreslagna sträckningen av järnvägen.

Nu har landshövdingen Sten Tolgfors, som fick i uppdrag av regeringen att medla i konflikten, hittat en kompromiss.

Sidobana blev nyckeln

Efter ett möte på onsdagen är parterna till slut överens om de stora dragen i satsningen.

– Det är inte ett avtal, men ett inriktningsbeslut att den här järnvägen ska byggas, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

– Det ligger ett förslag som alla parter kan köpa. I augusti kommer man att gå vidare med de sista detaljerna och sedan ha ett avtal klart att lämna till regeringen senast sista augusti.

En del av lösningen blir en sidobana, som knyter ihop Mölnlycke med Landvetter och vidare till Borås.

"Historisk överenskommelse"

Det kommer att innebära ökade kostnader på mellan fyra och sex miljarder kronor. Exakt hur finansieringen ska lösas ska beslutas i augusti.

– Men alla parter har sagt att man ska vara välvilliga och medfinansiera, säger Johan Trouvé.

Han kallar inriktningsbeslutet för en historisk överenskommelse och hyllar Sten Tolgfors som jobbat fram lösningen.

– Det är nog ett av de viktigaste möten som skett i länsresidenset sedan huset byggdes på 1600-talet, säger Johan Trouvé.

– Det kommer att öppna upp hela regionen, så för näringslivet är det här det viktigaste beslutet på väldigt länge.

Jens Bornemann/TT