BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Livsmedelshandlarna: Så kan tysk modell stoppa ungdomsbrottsligheten

Snatteri. Genrebild. Bild: Peter Lydén/TT

Vi behöver söka inspiration från Tyskland för att vända den negativa utvecklingen med grov ungdomsbrottslighet. Det skriver representanter från livsmedelsbranschen på SvD Debatt

Många barn och unga ligger bakom stölderna i livsmedelsbutikerna, som återligen kostar branschen 15 miljarder kronor. Men butiker anmäler sällan brotten då polisen ofta lägger ner ärendena.

I Tyskland har man framgångsrikt hanterat liknande problem genom programmet "Kurve Kriegen” som identifierar barn i riskzonen och sätter in individuella åtgärder. Sedan 2011 har över 2 400 barn deltagit, varav 40 procent som helt slutat begå brott. Hos resterande har antalet brott halverats.

I Sverige har liknande metoder sjösatts i pilotprojektet "Rätt kurva" som startats i Göteborg, Linköping och Södertälje. Resultaten är lovande, men nu efterfrågar Livsmedelshandlarna en nationellt och statligt finansierad satsning för en mer effektiv hantering .

”För att säkerställa långsiktig framgång i bekämpandet av ungdomsbrottslighet måste staten ta över ansvaret”, skriver debattförfattarna.

Livsmedelshandlarnas nya rapport jämför metoderna i de två länderna och betonar behovet av statligt ansvar för att projektet ska lyckas.

SvD Debatt: "Använd tysk metod mot ungdomsbrott"