DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Så höga blir tullarna mot Kinabilarna

Den kinesiska biltillverkaren BYD är ett av flera bolag som omfattas av tullavgifter. Bild: Achmad Ibrahim/AP/TT

EU straffar nu kinesiska elbilstillverkare med strafftullar. Bland dem som drabbas i störst omfattning finns jätten BYD och Volvoägaren Geely.

Hotet har varit överhängande en längre tid. Nu står det klart att EU inför tidigare kommunicerade tullavgifter.

Enligt beslutet kommer kinesiska BYD, som vuxit sig enormt stort de senaste åren, att få extra tullavgifter på 17,4 procent. Volvo Cars-ägaren Geely får extra avgifter på 19,9 procent och statsägda SAIC på 37,6 procent. Dessa är i linje med vad som tidigare kommunicerats.

Men det är inte bara de allra största bjässarna på den kinesiska elbilsmarknaden som påverkas.

Även övriga tillverkare kommer att belastas med extra tullavgifter utöver de redan befintliga tullarna. Dessa kommer att ligga på 20,8 respektive 37,6 procent – som fastställs utifrån om man samarbetat med EU:s utredare eller inte.

Inledningsvis kommer tullarna att tillämpas under en fyramånadersperiod, men permanentas de så handlar det om upp till fem års tid.

Bakgrunden till handelsbråket är att man från EU-håll anser att kinesiska elbilstillverkare gynnas av orättvisa subventioner som i sin tur påverkar de europeiska biltillverkarna. Från europeiskt håll, framför allt från tyska biltillverkare, har det uppmanats till att hitta en snar lösning på konflikten utifrån oro för motåtgärder från kinesiskt håll.