DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Debatt: Ökade satsningar på skolbibliotek löser inte läskrisen

Gabriel Heller Sahlgren från Institutet för näringslivsforskning och Lovisa Lanryd från Timbro. Bild: Karl Gabor, Pressbild

Regeringens satsning på bemannade skolbibliotek är en felprioritering i kampen mot Sveriges läskris. Det skriver ekonomerna Lovisa Lanryd och Gabriel Heller Sahlgren på SvD Debatt.

Problemet drabbar främst elever med utländsk bakgrund. För att adressera detta bör resurserna istället läggas på evidensbaserade metoder som "phonics" för förbättrad läsundervisning, smågruppsundervisning och utbildningsmodellen "No Excuses", menar Lovisa Lanryd, välfärdansvarig, tankesmedjan Timbro och Gabriel Heller Sahlgren, forskare vid Institutet för Näringslivsforskning.

Dessa åtgärder har visat sig mer effektiva för att förbättra läsförståelsen hos underpresterande elever. En riktad och evidensbaserad skolpolitik är nödvändig för att verkligen göra skillnad, understryker debattförfattarna.

SvD Debatt: ”Skolbibliotek är fel prioritering”